In het tabblad 'Gastcolleges' zal ik samenvattingen geven van de gastcolleges die zijn geweest. Het gastcollege van week 2 is verschoven naar week 3, vandaar dat week 2 ontbreekt. Helaas ben ik in week 3 en een deel van week 4 afwezig geweest in verband met het verwijderen van mijn amandelen. Ik ben niet bij de gastcolleges: Intro Online Marketing, SEO/SEA en afilliate marketing geweest. Deze samenvattingen heb ik dus moeten maken aan de hand van Powerpoints en aantekeningen van klasgenoten.

Week 3 - Intro Online Marketing

Spreker: Peter Maas - Senior online marketing consultant bij Clickvalue/Netprofiler

Ter introductie van online marketing heeft Peter Maas op vrijdag 23 februari 2018 een gastcollege gegeven. Peter Maas mag zichzelf Senior Consultant noemen en heeft bij verschillende bedrijven gewerkt zoals Heineken, Adidas en RTL. Tijdens dit college is hij vooral ingegaan op de volgende vraag: ''Wat voor verkeer herkennen we online en wat kunnen we met die informatie?’’

 

Groei Internet gebruik

Tegenwoordig is de halve wereld online, in Europa is dit nog wat extremer, namelijk 75% wat in 2018 groeit naar 80%. Om aan te geven hoe snel het aantal groeit staan hieronder wat cijfers weergegeven:

  • In het jaar 2000: 361 miljoen mensen wereldwijd online
  • In het jaar 2018: ruim 3 miljard mensen wereldwijd online                          

Dit is een groei van 764%

 

Tijd online 

  • Gemiddeld 30 uur in de maand

Tijdens deze uren shoppen we, kijken we video's en zitten we op social media. 

 

Waar kan een bedrijf op internet van profiteren?

  • Nieuwe klanten vinden (traffic consultant)
  • Producten verkopen 
  • Analyses doen (webanalist)
  • Achter de behoefte van klanten komen 
  • Klanten bereiken met getargete advertenties (traffic consultant)
  • Sneller en gemakkelijk in contact komen met klanten (service desk)

 

Online customer journey 

Wordt uitgelegd aan de hand van het ABC model - Acquisition > Behaviour > Conversion.

Hieronder staat hij in het Nederlands uitgelegd.

Acquisitie (verkeer)

Hoe komt men op de website? Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden:

  • Direct verkeer - Gebruiker typt gelijk de webbrowser in. 
  • Organic search - Search Engine Optimization (SEO), zoekoptimalisatie door gebruik van zoekwoorden.
  • Paid search -  Search Engine Advertising (SEA), betaalde zoekoptimalisatie.
  • Display - Banners op verschillende sites en je eigen website, je betaald per het aantal vertoningen. 
  • Social - Verkeer via Social media, niet alleen adverteren maar ook klantenservice en winacties aanbieden.
  • Email - Verkeer vanuit een nieuwsbrief bijvoorbeeld
  • Referral - Verkeer afkomstig van een andere website (die geen zoekmachine is) bijvoorbeeld een blog
  • Affiliate - Adverteerders belonen partners voor leads of verkoop die een adverteerder heeft aangeleverd. Affiliates kunnen hiervoor reclame maken op hun eigen website die doorverwijst naar de klant. Als er uiteindelijk een echte verkoop plaatsvindt, wordt de affiliate partij vergoed.

Gedrag (website)

Welk gedrag vertonen ze op de website? Hierbij wordt gekeken naar webdata. Alle digitale applicaties kunnen gemeten worden, zowel websites, als apps maar ook bijvoorbeeld games. De volgende onderwerpen worden bekeken (vaak via google analytics):

  • Sessies/bezoeken
  • Paginaweergaven
  • Nieuwe gebruikers
  • Bounce rate
  • Landingspagina’s
  • Vertrekpagina’s
  • Herkomst verkeer
  • Apparaat gebruik
  • Conversie
  • Ecommerce

Wat er niet wordt gemeten is bijvoorbeeld je ip-adres, gegevens zijn nooit herleidbaar naar een persoon.

Conversie (aankoop)

Conversie staat bij grote bedrijven voor de uiteindelijke aankoop. Er zijn twee soorten conversies te onderscheiden:

Micro conversie: is het opstapje naar macro conversie deze stap is dus voorafgaand.

Macro conversie: is gericht op de hoofddoelen van de website eigenaar.

 

De journey staat dus voor: Gebruikers op je website krijgen, interesse wekken en een aankoop laten doen. 

 

Week 3 - SEO/SEA

Spreker: Alain de Schutter - Mede-eigenaar Media Monkeys

Het eerste verdiepings-onderwerp is SEO en SEA, Alain de Schutter heeft hier op 20 februari 2018 een gastcollege over gegeven. Hij is mede-eigenaar van Media Monkeys, een bedrijf dat is opgericht vanuit een groepje studenten. Het is een bedrijf met een breed klantenbestand dat voornamelijk midden- en kleinbedrijven bedient. De 'donkeys' die in het bedrijf werken hebben ieder een eigen vakgebied, zo is er een 'google monkey', 'blog monkey' en bijvoorbeeld een 'social monkey'. De monkeys delen hen kennis graag.

 

Nu we wat over het bedrijf weten, gaan we verder met de uitleg over SEO en SEA, waarbij je je het volgende moet indenken: Google is een grote winkelstraat, met verschillende winkels, je website is immers je winkel. Er lopen verschillende agenten (klanten) door de straat heen die je winkel (etalage) beoordelen. Hoe mooier de etalage, hoe hoger jouw webwinkel in de zoekresultaten komt te staan. Het is dus belangrijk hoe je je profileert op Google, 93% van de zoekacties gaat namelijk via deze zoekmachine. 

 

SEO en SEA

Nu kan de echte uitleg over SEO en SEA beginnen. Hierin zal naar voren komen wat de betekenis is en wat de verschillen zijn tussen de twee manieren van zoekmachine optimalisatie. 

 

SEO staat voor (search engine optimization), hierbij gaat het om de onbetaalde zoekresultaten op Google.

Bij SEO houd je rekening met de volgende punten:

URL-structuur

  • Geen tekens, relevante zoekwoorden & zo kort mogelijk
  • HTTPS een SSL beveiliging, staat voor een gecodeerde verbinding tussen website en bezoeker

 

Paginatitel

  • Eerste wat de gebruiker ziet, ook wel je etalage
  • De kop van je zoekresultaat, je gebruikt relevante zoektermen
  • Tussen de 40-70 tekens

 

Paginaomschrijving

  • Omschrijving van de pagina, ook wel meta discription genoemd
  • Gebruik je om interesse te wekken
  • Je sluit af met een Call to Action button
  • Bestaat uit ongeveer 155 tekens

 

Google 'Mijn Bedrijf'

  • Informatieblok rechts (gratis)
  • Locatie, adres, foto,openingstijden, telefoonnummer, recensies  

 

Google 'Mijn Bedrijf'

  • Informatieblok rechts (gratis)
  • Locatie, adres, foto,openingstijden, telefoonnummer, recensies  etc.

 

Blog functie 

  • Zorgt voor betere vindbaarheid 
  • Is leuk om te lezen door nieuwe content en wekt interesse
  • Creëert beleving en vertrouwen
  • Verwerk relevante zoekwoorden

 

Let erop dat er altijd mobiel vriendelijk bent, de website moet altijd goed te gebruiken zijn op mobiele devices, daarnaast moet je ook letten op de snelheid van je website, zorg voor niet te zware bestanden, let op de 'vouw' en optimaliseer je afbeeldingen. 

 

SEA staat voor (search engine advertising), wat staat voor de betaalde variant in de Google zoekmachine. 

  • Er wordt betaald per klik
  • De hoogte van dit bedrag wordt bepaald door zoekvolume, concurrentie zoekwoord, jouw SEO-score.
  • Google helpt je door mensen op de website te krijgen, daarna is het aan de website zelf.

 

Google analytics 

Google Analytics helpt je om het gedrag van gebruikers in kaart te brengen, denk hierbij aan de volgende punten:

  • Op welk device zit de gebruiker? Desktop, tablet of mobiel?
  • Herkomst van de bezoeker, hoe komen ze op jouw website?
  • Aantal bezoekers per pagina, gebruiksduur en bounce-rate pagina (eventueel ook op welk tijdstip van de dag)
  • Informatie over de gebruiker zoals leeftijd, geslacht, interesses en geografische informatie

 

Op internet bevindt zich dus een grote grijze massa, al deze gebruikers lopen door de winkelstraat en het moet jouw (web)winkel lukken om deze gebruikers de winkel in te trekken. Dit kun je doen door interesse te wekken met de juiste woorden.

Week 4 - Affiliate marketing

Spreekster: Shelly Igbinosa - Accountmanager Awin bv.

Het volgende onderwerp is affiliatie marketing, Shelly Igbinosa heeft op 26 februari hier een gastcollege over gegeven. Als eerst verteld ze wat over het bedrijf waarvoor ze werkt. Awin is een bedrijf dat sinds 2000 gespecialiseerd is in affiliate marketing. Ze gaan wereldwijd te werk en staan voor innovatie en goed accountmanagement waardoor hen aandeel jaarlijkst sterk blijft groeien. Ze werken samen met bedrijven zoals Zalando, Walmarkt en Lidl.

 

Affiliate marketing - is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliates) belonen voor de gegenereerde verkopen of leads (zoals lidmaatschappen - abonnementen) die de affiliate heeft aangeleverd. Affiliates kunnen dit bewerkstelligen door onder andere advertenties van adverteerders op hun website te plaatsen. Als er uit het doorverwijzen van klanten naar de adverteerders een verkoop of lead volgt, ontvangt de affiliate hiervoor een vergoeding van de adverteerder. Er kan ook per click of per pageview betaald worden. Voorbeelden van typische affiliateconcepten zijn bijvoorbeeld vergelijkingssites, cashbacksites of nieuwsbrieven. (Wikipedia, Z.D.)

 

De consument bezoek dus een website, klikt op het product of de link en wordt doorgestuurd naar de website van de adverteerder, hierbij worden cookies ingeschakeld. De consument koopt uiteindelijk wat, dit wordt vastgelegd door tracking technologie. Daarna keurt de adverteerde de sales goed of af en krijgt de publisher hierover een commissie. 

 

Waarom affiliatie marketing?

  • Traffic en Sales
  • Brand Awareness
  • Uitbreiden Online Strategie 
  • Return of Investment 
  • Verhogen Conversion Rates

 

Publisher 

Hoe zorg je ervoor dat je een (goede) publisher wordt? Volg dan de onderstaande punten:

  • Topic - pak een onderwerp wat je interesseert of waar je veel over weet
  • URL - registreer een URL, zorg ervoor dat deze URL makkelijk is
  • Content - schrijf unieke, kwalitatieve en aanspreekbare content 
  • SEO - zet SEO zo optimaal mogelijk in 
  • Dedication - Dedication = key

 

Je kunt op verschillende manieren adverteren op een website van een publisher, bijvoorbeeld met een banner of alleen door een link. 

Daarnaast wordt er ook vaak gebruik gemaakt van Data Feeds.

 

Verdienmodellen 

Naast Affiliatie marketing zijn er natuurlijk nog meer channels. Hieronder staat welk channel welk verdien model toepast:

SEO - Gratis

SEA - Cost per Click

Display - Cost per Mille (1000 views)

E-mail - Gratis of Cost per Lead 

Social - Cost per Click

Affiliate marketing - Cost per Sale 

 

Customer Journey - AIDA in relatie tot de verdienmodellen

Awareness - advertentie in het blad Elle (Cost per Mille)

Interest - link op kieskeurig.nl (Cost per Click)

Desire - verkeer naar Orange Buddies (Cost per Lead)

Action - bv. op kortingscode.nl (Cost per Sale)

 

Trends

  • GDPR - nieuwe privacy wetgeving 
  • Attributiemodellen 
  • Content in opmars 
  • Inhouse oplossingen 
  • Cross device tracking 

Week 4 - Google Adwords

Wat is Google Adwords? -> Adverteren op (onderdelen van) Google zoals Youtube, Gmail, Google play etc. 

 Vaak wordt hierbij betaald voor het resultaat dus bv. per klik of per 100 vertoningen.

Google zoeken (zoekmachine)

Google shopping (shopping, plaatjes met prijzen, werkt niet op zoekwoorden)

Google zoeknetwerk – Marktplaats

Google maps – zoeken op tassen LV en dan krijg je bovenaan bv. het adres van de Bijenkorf

Google play – apps te promoten.

 

Voordelen van online adverteren

Specifieke targeting

  • Zoekwoorden.
  • Locatie (landen, provincies, steden).
  • Demografische gegevens (leeftijd, geslacht).
  • Taal (42 talen).
  • Dagen/tijden.
  • Apparaten (desktop, tablet, mobile).


Effectief kostenbeheer

  • Geen minimum bedrag.
  • Betalen per resultaat (klik).


Real time campagnebeheer

  • Direct stoppen, starten of onderbreken.
  • Voortdurend testen van data (zoals advertenties).


Doorlopend inzicht

  • Meten = weten.
  • Inzage kosten versus opbrengsten.

 

Hoe werkt het:

  • Bepaal waarop je wil adverteren
  • Maak een campagne
  • Creëer een advertentiegroep
  • Stel zoekwoorden in

 

Display netwerk

Gebruiker is niet specifiek opzoek naar het product maar wel wellicht geinteresseerd.

Laat je zien op relevante websites zoals op een artikel van de krant over huizen; daarnaast een advertentie van een makelaar.

 

Account en campagne structuur, onderdelen:

  1. Account - binnen het Adwords-account is het mogelijk om producten en/of diensten te promoten.

- Valuta instellingen, tijdzone, gebruikers en facturering 

 

2. Campagnes - verzameling advertentiegroepen, kijk naar de verschillende instellingen.

- Locatie, talen, advertentienetwerk, budget

 

3. Advertentiegroepen - is een verzameling van zoekwoorden en advertenties.

- Zoekwoorden: woorden die bepalen welke advertentie wordt weergeven.

  • Brede zoekwoorden: dit zijn zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.
  • Exacte zoekwoorden: zoekopdrachten met een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn.
  • Brede uitsluitingszoekwoorden: worden gebruikt om geen advertentie te weergeven aan zoekopdrachten waarin dit zoekwoord voorkomt, ongeacht de volgorde.
  • Uitsluitingszoekwoordengroepen: worden gebruikt om geen advertenties te weergeven aan zoekopdrachten die de exacte zoekwoordcombinatie en volgorde bevatten.
  • Exacte uitsluitingszoekwoorden: worden gebruikt geen advertentie te weergeven aan zoekopdrachten die dit exacte zoekwoord, zonder extra woorden, bevat.


- Advertenties: bestaat uit drie verschillende lagen

  • Kop 1 (30 tekens).
  • Kop 2 (30 tekens).
  • Zichtbare URL (15 tekens *2).
  • Beschrijvende test (80 tekens).

In zoekwoorden mag je geen hoofdletters gebruiken, geen overmatige spaties en uitroeptekens.

Advertentie-extensies

  • Review-extensie: geeft bedrijfsbeoordelingen weer naast advertenties.
  • Locatie-extensie: laat mensen in de buurt de dichtstbijzijnde winkel vinden of telefonisch contact opnemen.
  • Promotie-extensie: voor het communiceren van aanbiedingen of kortingsacties.
  • Sitelinkextensie: voeg links toe zodat ze sneller vinden wat ze zoeken.
  • Highlight-extensie: uitgebreider informeren over USP’s.
  • App-extensie: stimuleren van de app download
  • Oproepextensie: laat mensen op een knop klikken om de mogelijkheid te geven direct te kunnen bellen.

 

 

Week 5 - Google Analytics 

Sprekers: Jody op den Buijsch en Menzo Wildschut - Mark@ing

Google Tag Manager

  • Programma om stukjes code op een website te beheren
  • Buiten implementatie verder géén webbouwer benodigd
  • Eenvoudig tags beheren op één locatie

 

Google Search Console

  • Instructies aan zoekmachines doorgeven
  • Aanwezigheid organische zoekresultaten bijhouden & controleren

 

 

Google Mijn Bedrijf

  • Bedrijf meer zichtbaarheid geven
  • Vermelding op Google Maps
  • Mogelijkheid koppeling met Adwords

 

Waarvoor gebruik je Google Analytics?

Google Analytics is een gratis dienst om statistieken van een website te weergeven 

  • Wie is je klant?
  • Hoe vindt je klant jouw website?
  • Hoe gedraagt de klant zich?
  • Wordt er een aankoop gedaan? / Wat wordt er verkocht (webshops)
  • Live in je winkel kijken
  • Gemakkelijk inzicht door Dashboards
  • Mogelijkheid om te implementeren via Google Tag Manager

Let op! Google Analytics beantwoordt de vraag wát een bezoeker doet, niet waarom

 

Google Optimaal inrichten door : 2 aparte weergave, in 1 weergave eigen,IP’s uitgefilterd, intern zoekverkeer filteren, doelen (conversies) instellen  en webshops: (enhanced) e-commerce koppelen. 

 

Tabblad Doelgroep: Welke personen zitten er op je website?

Je haalt ook uit Analytics wie je doelgroep is, dus leeftijd, woonplaats, geslacht en interesse

 

Tabblad Aquisitie: Hoe vindt de kant jou website?

  • Via welke kanalen & promoties?
  • Waar geef je geld aan uit en wat krijg je ervoor terug?
  • Met welk doel haal je ze naar je winkel?
  • Hoe breng je de kosten omlaag met behoud van resultaat?

 

Tabblad gedrag: Hoe gedraagt de klant zich?

  • Wat bekijken ze allemaal in je winkel?
  • Hoe lang zijn ze in je winkel?
  • Wat zijn zoal de vragen die ze de verkoper stellen?
  • Wat zijn de meest bekeken producten?
  • Hoe snel haakt men af direct na binnenkomst?
  • Hoe krijg je ze zo snel mogelijk naar de kassa?

 

Tabblad conversie: Welke aankoop doet de klant?

  • Welke doelstellingen monitor je?
  • Wat is de gemiddelde orderwaarde?
  • Welke producten worden het meest verkocht?
  • Welke obstakels ervaren ze op weg naar de kassa?
  • Welke periode is goed voor de omzet?
  • Welke categorie producten wordt het meeste verkocht?

 

Tabblad Real-time: Wat doet de klant nu?

  • Wat wordt nu bekeken
  • Wie is nu bij de kassa?
  • Hoe zijn de huidige bezoekers in de winkel gekomen?
  • Wat kopen ze nu?
  • Waar komen ze nu vandaan?

Week 5 - Conversie Optimalisatie 

Spreekster: Jody op den Buijsch - Mark@ing

Drie pijlers:

Meer bezoek – door bijvoorbeeld SEO & SEA

Meer conversie – meer omzet uit hetzelfde aantal bezoekers halen

Meer inzicht – google analytics

 

Er wordt ingegaan op 'meer conversie'. Hierbij worden de obstakels benoemd, de obstakels staan uitgelegd onder het tabblad 'praktijk opdrachten' - 'Week 4 - Voorbereiding conversie Optimalisatie' In het college worden voor elk obstakel voorbeelden gegeven:

 

Unieke waardepropositie: Jouw levertijden zijn langer dan de concurrent of de prijs is hoger. Vaak gaan bezoekers gelijk weer weg van de website zonder dat ze iets in het mandje hebben.

Technische obstakels: Website pagina geeft een foutmelding, webpagina heeft een lange laadtijd of is niet mobiel vriendelijk 

Om de laadtijd van een pagina te zien kan er gebruik worden gemaakt van Google Speed insites.  

Functionele obstakels: Interne zoekmachine vindt geen resultaten of de filters werken niet goed. 

Usability obstakels: Er zitten producten in het winkelwagentje maar later zijn ze weg of het verplicht aanmaken van een account bij bestelling. Het zijn obstakels die ervoor zorgen dat de website niet gebruiksvriendelijk is. 

Intuïtie obstakels: Het niet vermelden of een product op voorraad is of het niet vermelden van de stappen in het bestelproces (tijdsbalk bovenaan) of of dat er geen afmetingen bij een product staan bijvoorbeeld. Deze obstakels zijn meer op gevoel, hoeft niet voor elke bezoeker hetzelfde te zijn.

Emotie obstakels: zoals de website is niet mooi of wat gebeurt er als een product niet werkt? Deze obstakels zijn heel erg persoonsgebonden, je moet er vaak voor zorgen dat deze factoren bij de doelgroep passen.

 

Je kunt niet alle obstakels in een keer oplossen daarom moeten er prioriteiten worden gesteld aan de hand van:

  • Verwachte impact
  • Hoeveelheid bezoekers
  • Moeilijkheid

 

Daarna moeten en hypotheses gemaakt worden en deze moeten getest worden door middel van een A/B test. Sommige obstakels moeten direct doorgevoerd worden, hieronder een overzicht:

Waarde propositie obstakels: A/B testen

Technische obstakels: Direct doorvoeren

Functionele obstakels: A/B testen en soms direct doorvoeren

Intuitieve/emotionele: A/B testen

 

Hoe achterhaal je conversie obstakels?

- Door tools te gebruiken (analytics, eye tracking etc.)

- Zelf de website doorlopen

- Boeken te lezen met kennis

- On-site analysetools (Hotjar)

 

Gemiddelde vouw = vanaf daar hoeven mensen niet te scrollen

 

Volgorde conversie optimalisatie: 

  1. Bepaal je doel
  2. Spoor conversie obstakels op
  3. Defineer KPI’s vooraf
  4. Ga nooit uit van aannamens, baseer op klantdata
  5. Test je conversie obstakels
  6. Neem conversie obstakels weg

Week 6 - Zoekgedrag analyse o.b.v. de customer journey

Spreker: Mike van Leijen - online marketeer bij Partout digital native agency

1. Ik ben er voor je 

2. Ik luister naar je 

3. Ik weet wat je wilt 

4. Ik inspireer je 

5. Ik waardeer je 

= Likeabillity sells: Je zorgt dat je er bent voor jou doelgroep

Contentmarketing

Data – inditificeren – activeren – converteren.

 

Customer journey:

  • Totale som van ervaringen die klanten hebben
  • Routekaart die beschrijft hoe klanten zich bewust worden en overtuigd raken van je product
  • Overzicht welke fases zij doorlopen voor, tijdens en na aankoop
  • Ideaal hulpmiddel om data en inzichten te verzamelen om de klantervaring te verbeteren
  • Leidraad voor de juiste (SEO) content op het juiste moment.

 

  1. Eerst buyerpersona

Wie is je doelgroep, met welke vragen en uitdagingen kun je hen helpen?

Voordelen: content laten aansluiten

  1. Generieke klantreis

Stappen die ze doorlopen,

  1. Bewust worden, 2. Orienteren. 3. Vergelijken 4. Kopen 5. Bezitten 6. Gebruiken 7.reviews

3.   Detail customer journey

Met behulp van een gedetailleerde (online) customer journey kijk je hoe een klant zich gedraagt rondom het merk. Zo kun je op detailniveau aanwijzen waar kansen liggen om de klantervaring te verbeteren.

  • Acties: wat doet de consument met welk doel en op welk kanaal?
  • Emotie: hoe voelt de consument zich in een fase? Onzeker, twijfelend of blij?
  • Motivaties: wat zal deze consument aanmoedigen (of ontmoedigen) om door te gaan naar de volgende fase?
  • Obstakels: denk na over alles wat er toe zou kunnen leiden dat de consument de klantreis niet voltooid
  • Vragen: heeft de klant mogelijk vragen waarop een antwoord niet eenvoudig gevonden worden?

 

Zoekgedrg analyse:

  • Welke zoekopdrachten er rondom het onderwerp worden gebruikt
  • Hoe vaak er op deze zoektopdrachten wordt gezocht
  • Op welke zoekopdrachten zit de concurrent?

 

Tools voor de analyse:

Zoekwoordsuggesties en/of zoekvolume

1. Keywoordtool.io 

  • Zoekwoordsuggesties o.b.v. Google auto complete
  • Zeer uitgebreide suggesties

2. Ubersuggest.org

  • Zoekwoordsuggesties o.b.v. Google auto complete
  • Schatting zoekvolume
  • Geschatte CPC in Google AdWords
  • Concurrentiescore

3. AnswerThePublic.com

  • Op basis van een zoekwoord kunnen gerelateerde vragen die online worden gesteld, achterhaald worden.
  • Je content helpt de bezoeker door de vragen te beantwoorden
  • Kans om vertoond te worden in de featured snippets (= allereerste resultaat wat je krijgt te zien, krijg je eigenlijk al antwoord terwijl je geen website bezoekt) van Google.

4. SEMrush

  • Organisch verkeer naar concurrerende websites analyseren. Als een domein wordt ingevoerd, kan bekeken worden op welke keywords de site rankt, op welke posities en hoeveel traffic dit oplevert. 

5. Google Zoekresultaten

  • Binnen de zoekresultaten van Google kunnen zoekwoordsuggesties gehaald worden uit de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina. Vaak bieden deze termen extra inzichten over zoekgedrag en intentie. Kijk ook naar ‘mensen zochten ook naar’.

6. Google AdWords Zoekwoordplanner

  • Achterhalen van het gemiddeld maandelijks zoekvolume op de verschillende zoektermen
  • Verzamelde zoekwoordsuggesties kopiëren en plakken in de planner
  • Gemiddeld zoekvolume per maand
  • Geschatte kosten per klik in AdWords
  • Zoekwoord ideeën 

 

Zoekintentie

Google denkt steeds vaker zelf na en legt verbanden tussen zoekwoorden. Zoekt de klant of informatie of wil het echt nu iets kopen?

Hier moet je ook rekening mee houden:

  • Schrijf content in thema’s, gebruik meer woorden uit dat thema
  • Gebruik niet alleen zoekwoorden met hoog volume
  • Kijk naar de klantreis en speel daarop in

 

Zoekwoord mapping

  • Voor welke onderwerpen ga je content ontwikkelen
  • Welke zoekwoorden staan hierbij centraal
  • Hoe neem je de (nieuwe) pagina’s op in de sitestructuur

TIP: probeer de URL’s in je zoekwoord mapping direct te onderscheiden per fase van de customer journey. Hierdoor kunnen we rekening houden met tone of voice en verwerken van call-to-actions.

Week 6 -Beïnvloedingsprincipes 

Spreekster: Lissa Mermans -Fingerspitze

Volgens Cialdini

  1. Reciprocity (wederkerigheid)

Voor wat hoort wat, ze bieden wat aan maar willen daar wat voor terug.

Bij bijvoorbeeld Free ebook, 10% korting of extra kaartje bij bestelling.

Laat je e-mail achter dan kunnen wij je de handleiding sturen (en later ook andere marketing acties).

 

  1. Commitment & consistency (foot in the door)

Mensen willen graag het gevoel hebben dat ze consistent zijn, we maken een keuze en blijven daarbij – waar je aan begint wil je graaf afmaken. (Linkedin profiel)

 

  • Begin bij iets kleins aanbieden wat onbelangrijk lijkt. (inschrijven NB)
  • Zorg ervoor dat ze commitment (publiekelijke) maken bv. foto actie, weggeef acties.
  • Regelmatig belonen

 

  1. Social Proof (sociale bewijskracht)

‘Als iedereen het doet/koopt dan zal het wel goed zijn’. Voorbeelden:

  • Experts aan het woord
  • Clebtrities (George Cloony)
  • Gebruikers door reviews (Coolblue)
  • Mensen in je omgeving (Facebook vrienden vinden dit leuk)

 

Als je de tool provely instelt, dan kopen er meer mensen.

 

  1. Liking

We nemen eerder iets aan van iemand iets aan die we aardig vinden.

  • Fysiek aantrekkelijk: verwachten ook andere positieve eigenschappen.
  • Gelijksoortig: interesse, meningen, persoonlijkheid.
  • Complimenten: Ego boost ;)
  • Associaties: producten koppelen aan dingen die we leuk vinden. (vrouwen en auto’s)

 

  1. Autoriteit

Trust me i’m a doctor, we volgen graag mensen waarvan we denken dat ze weten wat ze doen. Dit kan je doen door:

  • Titels (Dr./CEO/Directeur)
  • Kleren (Pakken, logo’s, uniformen)
  • Accessoires (horloge, handbags, police badget)

 

Overal waar een keurmerk opstaat is goed, denkt de consument.

  1. Scarcity (schaarste)

‘Nog maar 3 exemplaren beschikbaar’

  • Limiet in aantal
  • Limiet in tijd
  • Eenmalig aanbod
  • Veiling

Door druk te zetten koopt iemand eerder.

 

  1. Unity: (groepsgevoel, is later gevoegd)

Hoe meer we mensen waarnemen als een deel van ons, hoe meer we door ze beïnvloed worden.

 

Niet hetzelfde als liking omdat bij unity niet iemand likable hoeft te zijn.

 - Feyenoord- vs. Ajax-supporters, maar wel allemaal voor oranje

- Familiegevoel

 Zoals Jilzz recalme, samen feesten. Of Ikea reclame: samen aan een kast bouwen.

Week 7 - Customer Journey

Spreker: Feliks van ZO ZEO

ZO ZEO staat voor:

  • Strerke online marketing campagne
  • Slimme social media marketing
  • Strakke magento shops en Wordpress sites

 

'Vertellen van de juiste boodschap op het juiste moment, gericht op de juiste doelgroep.'

 

Doel en aansluiten conversiepunten

  1. Doel van de klant

Dit is vaak omzet

  1. Aansluitende conversiepunten

- Account aanmaken

- Aanmelden nieuwsbrief

- Product in winkelwagen plaatsen

- Bestelling plaatsen

 

Gebruikers onderscheiden:

  • Bounce percentage, duur op de pagina en het gedrag.
  • Wat gaat die verder in het proces doen?

 

Doelgroep, kanalen en KPI’s

  • Wie is mijn doelgroep?

Hierbij kunnen persona’s gemaakt worden

  • Welke kanalen kan ik inzetten om deze te bereiken?

Neem altijd Google en Google adwords mee in je plan.

 

Populaire onlinekanalen:

  • Zoekmachines
  • Social media
  • E-mail
  • Display (banners)
  • Content

Let op Remarketing mag alleen met exclusieve toestemming. ‘Ja is goed’.

 

Customer Journey

Alle toutch points die jouw consument heeft met jouw winkel (merk).

 

Modellen erbij:

  • AIDA
  • SEE – THINK – DO – CARE

 

Als je maar begrijpt wat je er mee kan.

  1. Inrichting

Hebben jullie al een account van Adwords? Bijvoorbeeld.

  1. Monitoring

Alles uit analytics halen

  1. Bijsturen

Week 7 - Verschillen in online kanalen en KPI's

Spreker: Bart van Hout van Bestoked

Bart van Hout begint met de Quote: 'Bedrijven stoppen vooral geld in Facebook en Google'. 

Hierna volgt zijn uitleg:

 

SEE – THNIK – DO

See: hoog in de funnel, je wil mensen bereiken, je wil dat ze je kennen.

Think: Website traffic genereren

Do: Je wil dat ze iets kopen of ergens voor aanmelden

 

Alle kanalen hebben hun eigen fases.

ERS = Effective Revenu Share  = (kosten/obrengsten*100%)

 

Zorg dat je altijd in die DO kanalen zit!

Als je dan nog budget over hebt à zorg dan dat je in de THINK fase ook aanwezig bent.

Wat bijna niemand heeft is dat ze bezig zijn met de SEE fase – brand awareness creëren

 

Vaak wordt SEE dus ‘vergeten’. Zoals bij G-Star – de gemiddelde leeftijd op de website was 38, de offline doelgroep is dan boven de 40. Je doelgroep sterft uiteindelijk uit.

 

Wat je dan wel moet zijn is:

Save budget – goede targeting toepassen, mensen die toch al niet geïnteresseerd zijn en ook niet worden, er tussenuit filteren.

 

Attribution Model

Last click: alles wordt toegekend aan de laatste klik, alle nadruk geef je hierop op de DO-fase. (Het wordt vaak gebruikt, maar het is niet goed voor de groei). = conservatief.

First click: alles wat toegekend, wordt aan de eerste klik = groei georiënteerd.

 

Als je alle fases wil meenemen is 20% ERS het gemiddelde, terwijl veel bedrijven op 11% zitten.

 

KPI’s hierbij:

DO – ik stop er dit in en dit komt eruit: revenu.

THNIK – Time on site of visits

SEE – massamedia online, hoeveel mensen bereiken we nu? Maar hoeft niet direct voor omzet te zorgen.

Week 9 - Zakelijk Bloggen

Spreker: Edwin Vlems 

Inbound marketing

  • Twee richtingsverkeer, interactie tussen twee partijen. Je moet dingen delen en aankopen verdienen.
  • Klanten koen naar jou toe omdat jouw kennis online staat. Ze zijn erin geïnteresseerd.
  • Je voegt waarde toe.
  • Markteers entertainen en delen ervaringen en doen aan educatie.

 

Outbound marketing(wordt steeds moeilijker door nieuwe GDPR-wet).

  • Je duwt je product naar de klant.
  • Een richtingsverkeer, jij zendt de rest ontvangt (donotreply).
  • Jij zoekt de doelgroep uit.
  • Je voegt geen waarde toe aan je boodschap.
  • Je wil alleen orders scoren en niet de klanten dingen leren (educatie).

 

Zakelijk bloggen is voornamelijk voor gratis naamsbekendheid.

 

Toutght Leadership:

Betekend: Expertise die door de markt wordt herkend en erkend.

Wordt enorm versterkt door het internet

Hoe je het krijgt:

  • Kies één ‘stokpaardje’
  • Content Curation: Deel relevante artikelen
  • Content Creation: Creëer relevante content

 

Directeur van Google zegt:

‘Kennis is een magneet, deel je kennis’. - Door kennis te delen zorg je ervoor dat mensen jouw opzoeken.

 

Waarom bloggen?

  • Maakt je (site) interessanter voor Google (trekt blogs voor) -> hogere ranking
  • Eenvoudig te delen via social media
  • Langetermijneffect vergeleken met advertenties
  • Je toont je mening en vindt gelijk denkenden
  • Versterkt je thought leadership (je krijgt, structureert én deelt meer kennis)
  • Blog is een goede glijbaan naar je bedrijf (ze komen sneller naar je bedrijf)
  • Mensen vertrouwen bloggers

 

Bloggen algemeen

‘Je moet de lezer aan het denken zetten’.

 

Schrijftips

  • Schrijf vanuit het publiek, zorg ervoor dat je kijkt vanuit de klant en geen internetwoorden gebruikt
  • Inspiratie komt van buiten, blijf niet zitten op een kantoor
  • Writer’s block: begin gister
  • Schrijf minimaal ‘de basis’, niet in twee delen, dan wordt het een rotzooi
  • Zoek een proeflezer, niet te veel, anders wordt de ziel uit het stuk gehaald (voor spellingsfouten, snel over dingen heen stappen)
  • Niet te lang wachten met plaatsen
  • Schrijf ‘verhalend’, onze hersenen zijn gefocust op verhalen, ze blijven beter hangen en we vinden ze interessanter
  • Wees authentiek: schrijf zoals je praat, niet te lang over praten
  • Schrijf authentiek en scan daarna commercieel maar schrijf voor de lezer niet voor Google

 

Tips

Fase 1 (boeiend)

  • Tang model: case-les-case, niet gelijk met het probleem in huisvallen
  • Vaste schrijffrequentie – bijvoorbeeld elke dinsdag drie uur
  • Niet perfectionistisch zijn, mag authentiek zijn en perfectionisme zorgt voor vertraging
  • Maak structuur (kopjes, lijstjes) hier let google ook op
  • Lengte: minimaal 400 woorden (7 min.) maar sterk afhankelijk van je boodschap.
  • Veel witregels
  • Veel afbeeldingen/video – let hierbij op copyright! Bij Google afbeeldingen kun je aangeven dat je foto’s wilt zien die rechten vrij zijn!
  • Citeer netjes de quote, zet erbij van wie de quote is.
  • Leer van anderen

 

Fase 2 (effectief)

  • Algemeen: commercieel verbeteren zonder het ‘hart’ uit je blog te halen.
  • Relevante (‘back) links naar andere websites (content)
  • Tags: onderwerpen benoemen, google vindt het fijn dat jij al hebt aangegeven waar je blog over gaat
  • Gastbloggen werkt het best
  • Implicietjes: en passent benoemen, ‘toen hebben we dit en dit gedaan’ en niet ‘ik ben hier en hiervoor in te huren’

 

Post-blogfase

Het plaatsen van je blog is niet het eindpunt, volg de discussie en neem deel! Het is jouw stuk en je hebt er veel verstand van. Het is de ultieme manier om te laten zien dat jij er wel verstand van hebt. (Niet gelijk een pop-up) LET OP: update elk blog na verloop van tijd. De lezer zal niet afhaken doordat de blog verouderd is.

 

Overig

  • De Blogberg: begin is moeiijk
  • Blogonderwerpen: collega’s en tools
  • Het begin van blog:

Gebruik titel: (keywoord, uniek, conreet en voordeel)

Eerste zin: meest echte zin van je verhaal met emotie.

Eerste paragraaf concreet, uitleg blog en cliffhanger.

 

  • Blogssites: wordpress, tumlr of betaald.

Week 9 - Succesvol ondernemen

Spreker: Jerome Knoot

How to sell info products and SAAS with SEO

 

Info products: kennis delen via het internet

SAAS: Softweas as service

 

Why do I want to start a business? – entrepreneurial ground rules

Je weet waar je het voor gaat doen, ondanks de tegenslagen.

 

What do I want back from labor?

  • Locatie onafhankelijk zijn
  • Tijd onafhankelijk zijn
  • Eigen werkindeling en omgeving kunnen bepalen

 

Hij heeft SEO gebruikt om contact te krijgen met zijn doelgroep. Waarom is SEO zo waardevol?

 

  1. Omdat je zo de power van evergreen content kan inzetten, het is content die vandaag iets waard is, maar die over tien jaar ook nog steeds veel waard is.

 

Als je slim aan de slag wil gaan kies je voor evergreen content!

 

  1. Focus je en wordt daarin het beste, je zult een constante stroom van bezoek verkeer naar de site krijgen
  2. Met SEO is exponentiële groei haalbaar, je behandeld mensen elke dag goed en dat ziet Google.

 

Keyword research

Welke woorden worden gebruikt door de consumenten?

Hoeveel zoekvolume zit daarachter?

Hoeveel is de concurrentie?

 

Cornerstone content

Is een tactiek die SEO mensen graag toepassen o structuur toe te passen.

  1. het woord: strategisch marketingplan is een belangrijk woord maar het woord ‘maba analyse’ is ook belangrijk. Als je ze samen combineert dan kom je hoger te staan in Google.

 

Structure your content

  1. Post vs pages gebruiken?Op het moment dat je evergreen content hebt gebruik je pages, als de content tijdsgebonden is gebruik je posts.
  2. Hierarchy is belangrijk, sommige woorden zijn belangrijker dan andere zoekwoorden.
  3. Power of multipurpose – hetzelfde onderwerp kun je op drie of meer manieren presenteren, je hebt een machtig wapen in handen.

 

How do I write a marketing plan?

De vraag die mensen zoeken op de site van Jerome.

 

Hij deelt een deel van de content gratis, SEO en emailcontent is gratis. Daarnma gaat hi verder de funnel in – 29 euro per maand voor een webtool voor marketing models. Daarnaast heeft hij ook nog een core product – 79 euro per maand, e-learing tracks, allemaal video’s zodat ze samen een marketingplan kunnen maken.

 

Who are my customers?

Middelgrote en grote bedrijven en marketing bedrijven die googlen op ‘marketing strategy.

 

A/B testing

Mogelijk voor;

  • Design,kleuren en buttons
  • Content, welke woorden gebruik je
  • Prijs elasticiteit, maandelijks of jaarlijks weergeven?

 

UTM-tags

Waar komt de bezoeker vandaan?

Utm_source=SWOT

Utm_medium=inlinebanner

Utm_campagne=SEO

 

Tools analtytics= Google analytics en Hotjar.

 

Hotjar

Interaxctie met je sales page

Interactie met je SEO content

Verzamelen van je gebruikers feedback

 

Learn from your customers

  • Support is voor CEO’s, je klant ervaringen komen binnen en het is jouw taak deze te bewaken. Vat alle ervaringen samen in een logboek.
  • Je haalt er nieuwe featers uit, haal overal revieuws vandaan.

 

‘’Serving your audience leads to succes’’.

 

Communicate with your audience

  • Online SEO-opleiding opzetten bijvoorbeeld
  • Get beta users
  • Filosofie: money in the bank – time to build! Dit is hoe het eruit gaat zien, maar hij stond nog niet online.

 

Purple cow effect

Bepaald element dat mensen even twee keer nadenken, bv. je fietst langs een weiland met koeien, je ziet in je ooghoek een paarse koe, je kijkt nog een keer om. Dit was er aan de hand met de SEO online opleiding.

 

Improve, systemize and automate

- Technologie

- Mensen

- Nieuwe markten

Week 11 - Positionering 

Spreker: Hanneke Berghoef

Advies voor het plan:

  • Doelgroep

Wie of wat is je adviesdoelgroep?

  • Doelstellingen

Wil je mensen aanzetten tot koop?

Wil je mensen informeren? Etc.

  • Strategie
  • Middelen
  • Implementatie (budget, timing, evaluatie)

 

Doelgroep bepaling

Wie is je doelgroep?

Algemeen:Geografisch kenmerken, socio-economisch, psychografisch en productbezit.

Hebben ze een tuin of niet? Waar wonen ze etc?

Domein specifiek: Betrokkenheid bij producten en domeinen, Gewenste productvoordelen, Productgebruik

Merk specifiek:Merkbekendheid, koopintentie, zijn ze echt liefhebben va een merk? Waarom en hoe vaak kopen ze het?

Onlinegedrag:Hoe gedragen ze zich online? Door wie worden ze beïnvloed?

 

Wat is positioneren?

Je wil een beeld creëren van je merk in het hoofd van de consument. Je kijkt naar waarden (iets dat voor jou als persoon belangrijk is). Lijst van Rokeach, eerlijkheid, rust, gemak etc.

 

                                                                                                                                                       Zelf gemaakt voorbeeld voor sportmerken:

Assen morgen nooit negatief geplot worden.

Service – gemak

Prestatie – fashion

Status – laag drempelig

Humor – kwaliteit

Welzijn – sportief

 

Sport merken:

Nike = emotioneel en sociaal

Adidas = sociaal en emotioneel

Converse = individueel en functionee

Puma = individueel en midden

 

 Creatieve uitvoering

Informationele positionering

Voordelen worden verbonden aan producteigenschappen

 

Transformationele positionering (Coca-Cola)

Voordelen worden verbonden van waarden en levensstijl

 

Denk aan:

Tweezijdige positionering

Leef je in in je doelgroep

Wie zijn de concurrenten

Hoe ben je gepositioneerd (op waarden)

Hoe zou het moeten zijn voor jullie advies?

 

Week 12 - Google Adwords Training (SEA)

Spreker: Koen Bakkenes

Google Adwords Training ofwel SEA

 

Adwords (SEA) zit in de Do fase = Pull marketing

Er is geen betere manier van adverteren, ze zijn zelf al op zoek.

Het is een goed presterend kanaal.

 

Kwaliteitsscore en cost per klik gemengd zorgen ervoor waar je komt te staan in adwords.

 

Adverteren op merknaam kan ook

  • Aparte doelstellingen brand en nonbranded
  • Keuze maken in afstemming met de klant
  • Voordelen zijn vaak, je kunt je kant naar een andere beginpagina leiden

 

Voorbeeld doelstellingen:

  • Sturen op leads (contactformulier/ offerte aanvraag) is er een bedank paina die we kunnen meten?
  • Webshop = sturen op waarde/ kosten verhouding.

Je kunt doelstellingen voor Adwords los zien van de algehele doelstelling van het bedrijf!

 

Bid management= ctc biedingen.

 

Soorten zoekwoorden

Shorttail – koelkast – hoge kosten – hoog zoekvolume

Midtail – Samsung koelkast – gemiddelde kosten –gemiddeld zoekvolume

Longtail – Samsumg TG-56763 – lage kosten – laag zoekvolume

 

Longtail is beste voor Cheaque.

 

Facebook advertising:

Eerst organisch opzetten en daarna kun je die gesponsord maken zodat je weet dat het aansluit. Zorg ervoor dat je merk wel zichtbaar is.

 

Campagne structuur:

Cheaque heeft 9 campagnes lopen.

Ze hebben longtail zoekwoorden, heel specifiek. Ou le wappeur.

 

Suggesties:

T-shirts

T-shirts teksten

 

Advertenties moeten ook geplant worden; je kunt alles instellen wat je wil, aan wie, op welk tijdstip en wat wil je laten zien?

Het is aan te raden om bot aanpassingen te doen, om je doelgroep te targetten.

 

 

Biedstrategie:

  • Wat is je huidige positie?
  • Wat is je dagbudget?
  • Kies een standaard bot
  • Als iets hoog staat naar beneden bieden

Belangrijkst:

Heb het met de klant over doelstellingen

Week 13 - Influencer marketing

Spreker: Judith van Rijt

Coopr doet: Contentmarketing en influencer marketing.

 

Influencers definitie

Het kan iemand op social media zijn, maar het kan ook een dokter zijn of bijvoorbeeld een nieuwslezer. Het zijn experts, iemand die invloed heeft op zijn brance.

 

Influencers zijn Tastemakers

 

Waarom influencers?

Targetten op specifieke doelgroep

Je hebt een grote invloed

Je creëert authentieke content

Je creëert sympathie, een menselijk gezicht

Structureel onder de aandacht, altijd de gesponsorde kleding op tv bijvoorbeeld

 

Customer Journey

Influencers zitten vooral in de awareness en consideration fases.

 

3 redenen voor een samenwerking

  • Publiciteit & awareness

Ben je opzoek naar salesdriven camapagnes? Dan niets voor jou.

  • Vertrouwen

Je gaat vertrouwen winnen, als je bij Valerio een toffe broek ziet bijvoorbeeld.

  • Engagement

Je wil dat mensen erover na gaan denken of over gaan praten

 

Hoe zet je influencers in?

  1. Merkambassadeur

Fanta heeft Kalvijn benaderd

  1. Campagne

Over MTV-festival, drie verschillende doelgroepen

  1. Micro-influencers (tot 10 duizend volgers)

Kleine influencers stuurde ze een doosje met groenten die dan uiteindelijk daarover moesten posten

  1. Als groep

Magnum party met alle grote influencers,

 

Zoeken op facebook over een campagne:

Coosto

 

Is meten ook weten?

Bij influencer marketing is dat lastig.

Bereik – kun je aangeven maar is minder belangrijk

Engagement – belangrijk en goed te meten, gaat over comments, likes, shares.

Actie – belangrijkste funnel maar niet te meten, zorg dat je kunt meten met bv. een landingspagina.

 

Waar moet je op letten?

Doormeten van influencers

  • Kopen van volgers/likes
  • Engagement ratio – hoeveel volgers en hoeveel likes
  • Fit met het merk – waar hebben de mensen al eerder meer gewerkt? Is dit echt ook iemand die echt van jouw merk houdt?

 

Do’s

Kies bewust – wat vindt die persoon leuk?

Maak goede afspraken over verwachtingen – zorg dat ze instastories opslaan bijvoorbeeld. Je moet wel alles hebben wat je wil meten

Zorg voor transparantie – Fred van Leer 3000 euro voor 1 post, wat betaal ik er voor en wat lever jij mij precies op?

Week 14 -Facebook advertising

Facebook is nog steeds het grootste kanaal in Nederland.

7,60 miljoen komt dagelijk online.

10,6 miljoen van de Nederlanders zitten op Facebook.

 

Trends op het moment:

  1. Mobile is nog steeds leading

90% van de gebruikers zit op mobiele telefoon

 

  1. Video is beter

Zelfs van een stilstaand plaatje een filmpje maken

 

  1. Influeners – microinfluencers – nano influencer

Enzo Knol is een grote influencer maar er zijn ook influencers die minder volgers hebben.

 

Facebook content – organisch bereik

Wat is van belang?

  • Engagement
  • Planning – content kalender maken, welke dagen moeten we rekening mee houden?
  • Creatie

 

Facebook advertising:

  • Beginnen met een doelstelling

Bekendheid, overweging en conversie.

 

Pagina’s kunnen zien waar je vandaan komt, waar je op klikt. Dit wordt bijgehouden door een pixel. Daarnaast is er ook een purchase pixel, die wordt getoond als mensen daadwerkelijk gekocht hebben via Facebook.

 

  • Doelgroep aanmaken

Kan op woonplaats, kan op interesses. Kunt ook plaatsen en leeftijden uitsluiten.

 

  • Plaatsing

Je kunt verschillende plaatsen kiezen op facebook, als verhaal, als post etc.

 

  • Budget en planning

Hoeveel budget per dag heb je beschikbaar?

Week 14 - Bloggen in de marketingmix

Spreker: Mariëlle Markgraaff

Samenwerken met bloggers

Blog is een vorm van media, je gebruikt het voor meer naamsbekendheid.

Voor SEO doeleinden kun je bloggers inzetten (linkbuilding). Voor betere zoekreslutaten in Google. Blogs zorgen voor stimuleren van de verkoop.

 

  • Geloofwaardigheid

Meer geloofwaardig dan adverteren en schreeuwen

  • Doelgroep targeting

Bepaalde bloggers spreken bepaalde doelgroepen aan

  • Goed meetbaar (ROI)
  • Unieke content creatie

We willen bloggen maar doen we dat zelf of laten we dat doen?

  • Nieuw inzicht

Bloggers testen de producten ook

 

  • Social
  • Video
  • Review
  • Winactie
  • Advertorial
  • Affiliate
  • Event

 

Wanneer het relevant is

  • Soort product/merk

Het kan kunnen zijn dat het niet bij je branche past. Maar denk verder.

  • Bloggers met niche
  • Aansluiting doelgroep
  • Kleine of grote bloggers
  • Bezoekers vs. Interactie

 

Hoe ik dat aanpak

  • Aansluiting blog

Past het bij mijn andere blogs?

  • Aansluiting persoon

Past het bij mij? Of past het bij de doelgroep?

  • Verdieping/test

Altijd eerst verdiepen in merk en het product testen

  • Vragen stellen

Vragen stellen aan merk maar ook aan doelgroep

  • Eerlijke mening
  • Eigen ervaring

 

Do’s and don’ts

  • Kies de juiste bloggers
  • Neem bloggers serieus
  • Persoonlijke benadering
  • Vrijheid aan invulling
  • Maar wel duidelijkheid
  • Meten = weten (ROI)

 

Als bedrijf moet je je verdiepen in de blogger, wat past bij de blogger. Verder altijd persoonlijk aanspreken.

 

Voorbeelden

Er komen veel bloggers naar voren als je daarop zoekt.

Gebruiken van zoekwoorden, waar zoeken mensen op, en dat verwerkt ze in haar artikelen.

Week 15 - Intrador case

Spreker: Niels Spitters

 

Met zo min mogelijk budget wel je marketing kunnen regelen.

 

Ze maken een salesfunnel met als doel: veilingen.

De salesfunnel is gericht op boeren en loonwerkers. Ze willen van die mensen de aandacht en weten wat voor tractor ze rijden.

 

Uitiendelijk wist het bedrijf veel van de klanten af, door quiz te organiseren en facebook posts. Hiermee gingen ze naar importeurs. Daarnaast hebben ze een website.

Op deze website is het gelijk duidelijk wat de bezoeker kan verwachten.

 

Ze hebben landingspagina’s voor elk type machine – tractoren, graafmachines en landbouwmachines bijvoorbeeld. Daar aan gekoppeld werden adwords campagnes. Maar omdat er zoveel landingspagina’s waren, werkten dit niet. Ze zijn weer terug gegaan naar een campagne, met dure zoekwoorden. Daarna de campagne uitgezet.

 

De conclusie is dat je door doen veel leert.

Week 16 - Online branding

Spreker: Mark Gieben - ondernemer, spreker, trendwatcher & oprichter Social Brander en Online scout.

De noodzaak van Online branding

Online scout = moeilijk om de juiste mensen te vinden, helpen met werving en selectie.

 

Met online branding voeg je waarde en relevantie toe aan je merk en verbeter je je positie in het brein van je doelgroep.  

Uitdaging is om iedereen in het bedrijf mee te nemen en elke afdeling mee te nemen voor dezelfde branding. Mark is begonnen bij marketing en communications. Daarna pas de andere erbij betrekken. àbranding is een lange adem àonline branding = verandermanagement.

 

A brand is…

  • Herkenning
  • Loyaliteit
  • Belangrijk voor organisaties in alle maten

 

Wat maakt branding succesvol?

  • Authentiek zijn
  • Consistent zijn
  • Flexibel zijn
  • Diepgang hebben
  • Klantkennis hebben

 

Brand strategy – waar je voor staat, wil je in je uitingen terug laten komen!

Bijvoorbeeld: Innovative – International – multi disiplinary

 

Ze hebben verschillende afdelingen samengebracht om doelen te behalen. Daarnaast de communicatie verbeterd, door middel van ‘newsrooms’.

 

Your culture is your brand.

Ze hebben de online branding doorgevoerd door trainingen, bv. getraind; wat wordt er gedaan als er negatief gepraat wordt. Verder ook alles reflecteren!!

Coosto - content in kan planninen, kan voor PR gebruikt worden.

Altijd uitleggen waarom je t doet, wie het doet, wat er geplaatst kan worden.

Week 17 - E-mail marketing

Spreker: Daniël Verhagen, directeur Happy Leads

Doelstelling: Marketing moet aantoonbaar resultaat opleveren!

 

AVG-regels (persoonsgegevens)

  • E-mail kan alleen met persoongegevens
  • Vereisten om te mogen mailen: actief toestemming geven
  • Altijd mogelijkheid tot afmelden
  • Afzendnaam: altijd herkenbaar wie de afzender is

 

Keuze ESP (e-mail service provider)

  • Selligent (uitgebreid)
  • Mailchimp (goedkoop)
  • Mailplus
  • Salesforce (uitgebreid)
  • Clanq (e-mailmarketing middenmoot)
  • Copernica (middenmoot)

 

Belangrijke KPI’s

  1. Openpercentage
  2. Click to open (kliks)
  3. Afmeldpercentage
  4. Bouncepercentage
  5. Omzet/leads (indien meetbaar)

 

Zelf doen of met een bureau?

  • Juiste kennis / personeel?
  • Omzet vs. Kosten
  • Is er voldoende tijd?
  • Wat zijn de doelstellingen?

 

Stappen die Happy Leads doorloopt:

  1. Huidige status

Maturity model (MM) | hoever ben je met je organisatie? Van niveau 1 tot 5.

Meeste bedrijven zitten tussen niveau 0 (geen strategie, geen geld) tot niveau 1 (wel geld, nog geen goede strategie, ze zien wel potentie) tot niveau 2 (veel geld, veel potentie). Gemiddeld duurt het 1,5 jaar om van niveau 2 tot niveau 4/5 te komen, veel bedrijven blijven bij 4 steken.

 

  1. Stappenplan

Stap 1: huidige situatie:

Huidige database analyseren, database structuur analyseren, en hoe gaan we die inrichten?  Daarna database opschoning en lead generatie, hoe kom je aan nieuwe leads? (acties etc.)

 

Stap 2: Fundament

Lay-out van de mail, menu balk – hoofdafbeelding etc.

Winkel element – openingstijden toevoegen of winkelplaats

Gebruik van raptorblokken

 

Stap 3: Automation

Winkelwagen e-mail bijvoorbeeld.

 

Reactivatiecampagne – als je je mail niet meer geopend heeft.

Vaak met een persoonlijke kortingscode, hierbij houdt je je database op pijl.

 

Verjaardagsmail -  klanten een voordeel geven, goodwill kweken. Speel met de dagen, niet op de dag zelf.

 

NPS-campagne – zou je ons aanbevelen bij vrienden/kennissen?

 

Stap 4: Continue optimalisatie

A/B testen – wat werkt het best? Kleur oranje klikt beter door in het algemeen in e-mail marketing. Type onderwerp regels ook A/B testen.

 

Stap 5: personalisatie

Customer Journey – Door See Think Do Care

Freek klikt op veterschoenen in de eerste mail, daarna op dit kenmerk verder:

Drie blok – Twee blokken met Veterschoen, een blok met een andere schoen.

 

Stap 6: CLV & 3rd party integratie

Meten wie actief is

Verstuurd = -1 punt

Open = + 1 punt

Klik = +3 punten

Conversie = 20 punten

Afmelden = -10 punten

Zo kun je mensen op andere manieren benaderen!

 

Klaar voor de start?

  1. Vragenlijst (15-50 vragen)
  2. Brainstormen

Doel: inzichtelijk krijgen in de behoefte, kansen, uitdagingen en doelstellingen?

 

Denk aan vragen zoals:

  • Hoe ziet het systeem eruit en de ICT-infrastructuur?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat is de behoefte van de klant?

 

  1. Bijdrage van E-mail marketing

Hoeveel draagt e-mail marketing bij?

Kan gekeken worden naar Last klik, maar ook naar assisted klik.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb