In het tabblad praktijkopdrachten zal ik de opdrachten die bij elk hoorcollege horen uitwerken. Zo blijft mijn kennis bewaard en kan ik gemakkelijk de kennis met andere delen. In week 2 hebben er geen opdrachten plaatsgevonden omdat de gastspreker helaas niet aanwezig kon zijn. We beginnen dus met een telling in week 3. 

Week 3 - Introductie Online Marketing

Opdracht aan de hand van het gastcollege van Peter Maas - Senior online marketing consultant bij Clickvalue/Netprofiler

We beginnen met de customer journey. Wat is de belangrijkste fase in de customer journey en waarom? Om antwoord te kunnen verkrijgen op deze vraag worden eerst de 5 fases uitgelegd met voorbeelden.

 

Fase 1: Awereness fase

De fase waarin je klanten bewust moet maken van jouw webshop en of merk. Ze moeten weten wat je aanbiedt en waar je voor staat, zodat ze sneller een aankoop bij je doen. Bij online marketing kan dit op verschillende manieren: via Content marketing, online advertising en social media.

 

Een voorbeeld hiervan is dan een klant zoekt via google op Beste televisies 2018. Waarbij de klant op een blog van website komt: ‘de top 10 beste tv’s’. 

 

Je weet dat de bezoeker interesse heeft en de klant is met het bezoeken van deze pagina automatisch toegevoegd aan jouw gesegmenteerde retargetinglijst. Nu Krijgt de bezoeker dezelfde

dag nog een aanbieding van jouw webwinkel te zien in zijn Facebook-tijdlijn en op banners in het Google-netwerk.

 

Fase 2: Consideration-fase

De fase waarin de klant al bekend is met jouw merk en webshop maar toch nog vergelijkend onderzoek uitvoert. Er wordt opzoek gegaan naar alternatieven hierbij worden prijzen, productbeschrijvingen en reviews vergeleken. Maar liefst 81% van de klanten doet vergelijkend onderzoek. Wel is het zo dat nieuwe klanten langer in deze fase zitten dan bestaande klanten, bij bestaande klanten voelt de webshop meer vertrouwd.

 

Optimalisatie in deze fase kan plaatsvinden door voldoende zekerheden te laten zien op je website. Kreten zoals: ‘100 dagen retourrecht’ en een trustmark maken de website meer betrouwbaar. Daarnaast is het ook mogelijk om een pop up te laten verschijnen; ‘gratis verzending alleen vandaag’. Dit kan ingezet worden als het tabblad al even opstaat en je weet dat de klant nu met andere sites aan het vergelijken is.

 

Fase 3: Purchase fase

De klant heeft de keuze gemaakt om bij jouw webshop te bestellen. Hierbij komen drie belangrijke zaken kijken: een moeiteloos check-out proces, keuze in levering en duidelijke communicatie over bestelstatus.

 

Het is belangrijk dat de klant in de kassa omgeving nog een bevestiging krijgt dat hij/zij een goede keuze heeft gemaakt. Als de klant hierdoor niet gelijk tot koop overgaat, kan er een pop-up ingezet worden waarin urgentie een grote rol speelt, zoals ‘alleen vandaag gratis verzending’.

 

Fase 4: Delivery-fase

De verzending en retour fase, een belangrijke fase in de journey. Klanten willen weten wanneer hen pakketje aankomt, een pre is dan ook om een mail te sturen wanneer het pakketje wordt ingepakt en verstuurd. Een track en trace code mag ook niet meer ontbreken.

 

Daarnaast is het ook belangrijk dat het retourneren van het product gemakkelijk en moeiteloos gaat, de klant zal niet snel een herhaalaankoop doen als dit een obstakel vormt.

 

Fase 5: Loyalty fase

Uiteindelijk moet je je klant binnen blijven houden, dit kan bijvoorbeeld door leuke acties via e-mail en social media. Bestaande klanten behouden is beter dan nieuwe klanten werven. Tevreden klanten zorgen namelijk voor goede publiciteit waardoor je meer klanten krijgt. Daarbij komt dat 20 procent van je bestaande klanten zorgen voor 80 procent van je omzet.

 

Conclusie 

De belangrijkste fase in de customer journey is naar mijn mening de Consideration-fase. In deze fase wil de klant het product maar weet hij nog niet waar hij deze gaat bestellen. In deze fase moet je er dus voor zorgen dat de klant kiest voor jouw webwinkel. Je moet ervoor zorgen dat de klant het meest overtuigd is van wat jij aanbiedt. Neem nou bijvoorbeeld website A en website B. Website A levert binnen 2 werkdagen, heeft geen trustmark in het zicht staan en doet niet aan pop-up’s of abandoned shopping cart emails. Website B levert binnen 1 dag en dat is goed zichtbaar, heeft twee trustmarken in het zicht staan en maakt gebruik van pop-ups. De kans dat website B de order binnenhaalt is groot omdat de voordelen en de betrouwbaarheid goed vermeld worden.

 

Week 3 - Opdracht SEO/SEA

Opdracht aan de hand van het gastcollege van Alain de Schutter - mede-eigenaar Media Monkeys

 

Mijn blog ga ik schrijven over mijn projectbedrijf: Cheaque.com. Wanneer er in google wordt gezocht op ‘Cheaque’ krijgt men verschillende paginatitels te zien die beide doorlinken naar de homepagina. Paginatitels geven een korte er heldere beschrijving van de desbetreffende pagina en worden optimaal ingezet als ze tussen de 40-70 tekens bevatten. Onder de paginatitel wordt een pagina-omschrijving gegeven, deze omschrijving moet ervoor zorgen dat de lezer interesse krijgt en klikt. Vaak worden hierin relevante zoekwoorden gebruikt en wordt er afgesloten met een call-to-action button. Wanneer er geen omschrijving wordt ingevuld zal google zelf een stukje van de website halen. Het maximaal aantal tekens van een pagina omschrijving zit op 155 tekens.

 

 

De geadverteerde paginatitel van Cheaque luidt als volgt (SEA):

Titelpagina:                         Cheaque.com | Cheaque | Op Onze Eigen Manier‎

 

Pagina-omschrijving:     Kledinglabel met een Toegankelijke Boodschap. Gratis Verzending Vanaf €40,-

Same Day Delivery · Sale op alle T-shirts

 

De titelpagina bestaat uit 8 woorden en 38 tekens. Ik vind dat Cheaque de juiste keuze gemaakt heeft door ‘Op Onze Eigen Manier’ te gebruiken. Wel is het dubbel vermelden van de naam misschien niet nodig, hier zou ik weer een eigenzinnige kreet neer zetten. De pagina-omschrijving bevat 101 tekens en is naar mijn mening duidelijk. Wel zou ik ook hier weer wat kreten aan toevoegen omdat het merk bekend is door deze kreten.

 

De niet geadverteerde versie is net wat anders (SEO):

Titelpagina:                               Cheaque | Voor 23:59 besteld, morgen in huis

Pagina-omschrijving:          Cheaque.com is bekend van oa. Paire de Loule, Ou Le Wappeur en andere eigenzinnige kreten. Vanaf 40,- gratis verzonden. Voor 23:59 besteld, morgen in huis.

 

De titelpagina bestaat uit 8 woorden en 37 tekens. Cheaque heeft ervoor gekozen om ‘morgen in huis’ te kiezen omdat ze verwachten dat de doelgroep hier vaak op zal zoeken. Zelf zou ik meer kiezen voor waar ze voor staan, zoals ‘Eigenzinnige teksten’ of een kreet waar ze bekend om staan. Al staat dit al wel in de omschrijving. De omschrijving vind ik dan ook erg duidelijk, er zijn veel zoektermen in gebruikt. De omschrijving bestaat uit 131 tekens.

 

Ook zijn er een aantal call-to-action buttons toegevoegd, zo kan er geklikt worden op de verschillende artikelgroepen, zoals hiernaast op de afbeelding te zien is.

Week 3 - Zoekwoorden training

Opdracht aan de hand van het gastcollege van Nathan Veenstra 

We hebben de relevante zoekwoorden voor AACC.nl in kaart moeten brengen voor deze opdracht. Hiervoor heb ik gekeken naar zoektermen met het hoogste zoekvolume en de minste concurrentie deze twee variabele heb ik het zwaarst laten meewegen. Verder heb ik gelet op het klikratio en het terugkeerratio. Woorden met de juiste combinaties heb ik hieronder opgenomen.

 

Belangrijkste zoektermen:

  • Aangifte doen
  • Financieel adviseur
  • Administratie kantoor
  • Belastingadviseur
  • Administratiekantoor
  • Financieel advies

 

Belangrijkste pagina’s AACC:

 

Home pagina

Hoofd zoekterm: Belastingadviseur en Administratiekantoor

Aanverwante zoektermen: Belastingadviseur Apeldoorn, Accountant Apeldoorn, Belasting Apeldoorn, Administratiekantoor

 

Aangiftes 

Hoofd zoekterm: Belastingaangifte

Aanverwante zoektermen: Belastingaangifte Apeldoorn, Aangifte doen, Aangifte inkomstenbelasting, Belastingaangifte hulp

 

Advisering 

Hoofd zoekterm: Belastingadviseur

Aanverwante zoektermen: Financieel adviseur, Belasting advies, Belastingadviseur Apeldoorn, 

Week 4 - Affiliate marketing 

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Shelly Igbinosa van Awin

In deze opdracht moet naar voren komen of Affiliatie marketing ook een optie zou zijn voor Cheaque. Hiervoor is aar een aantal punten gekeken. 

  • Aantal unieke bezoekers

13.409 in de afgelopen maand

  • Gemiddelde orderwaarden

€38,79 in de afgelopen maand

  • Marges (hoeveel commissie kunnen ze uitkeren)

XXXXXX

  • Inzet overige marketing kanalen 

Cheaque is redelijk actief op Social en op hun eigen website, verder zijn ze niet echt op andere kanalen te vinden.

  • Conversie ratio 

6,6% is het Conversie Ratio de afgelopen maand 

  • Naamsbekendheid / Omvang 

Cheaque heeft op dit moment nog niet heel veel naamsbekendheid, ze hebben maar weinig volgers op social en hun producten zijn vaak niet top of mind.

  • Assortiment variatie

Het Assortiment van Cheaque is niet erg uitgebreid. De grootste producten groepen zijn t-shirts en truien voor mannen en vrouwen. Daarnaast verkopen ze wat ondermode. De daaropvolgende productgroep is baby en kinder kleding. Ze hebben daarnaast ook nog een klein assortiment accessoires. 

 

Voor Cheaque heeft affiliate marketing nog niet zo heel veel zin. Als we kijken naar de normen van AWIN heeft een bedrijf 20.000 unieke bezoekers per maand nodig. Het zou wel al kunnen vanaf 5.000 unieke bezoekers maar dit is veel minder effectief. Kosten zijn dan in verhouding hoger. Voor nu zouden we dan ook nog niet insteken op affiliate marketing, er zal eerst meer gedaan moeten worden aan de naamsbekendheid. 

Week 4 - Voorbereiding conversie Optimalisatie

Opdracht ter voorbereiding van het gastcollege in week 5 'conversie optimalisatie'.

Ter voorbereiding hebben we een Blog moeten lezen en een opdracht moeten maken omtrent conversie optimalisatie van een webshop. Hieronder begin ik met de samenvatting van de Blog. 

 

Blog Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie bestaat uit verschillende delen. Zo kun je als eerst je website optimaliseren zodat de gebruiker op je websites minder obstakels ondervindt, hierbij wordt gekeken naar:

  • Unieke waardepropositie
  • Technische obstakels
  • Functionele obstakels
  • Usability obstakels
  • Emotionele/ intuïtieve obstakels

 

Ook kan de conversie verhoogd worden via het zoekverkeer, dit is nog een stap terug. Hierbij is het belangrijk dat je de gebruiker ook echt geeft, wat je belooft. Als hij via Google bepaalde termen heeft gezien, moet jij die ook aanbieden, anders zullen ze de website direct verlaten en heb je een hoge bounce-rate.

 

Unieke waarde propositie

Je moet weten waar je voor staat en daarbij verschillend zijn van de concurrentie. Hierbij kijk je naar de volgende punten:

  • Wie is je doelgroep?
  • Waarin heeft je doelgroep interesse?
  • Hoe spreek je de doelgroep aan?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat zijn jouw sterke punten ten opzichte van de concurrent?
  • Sluiten jouw sterke punten aan bij de behoefte van de consument

Door de doelgroep juist te bedienen en te staan voor je USP’s word je sneller een succesvolle webshop.

 

Technische obstakels binnen je webshop

Alle knoppen en pagina’s zullen goed moeten werken, anders gaan ze naar de website van de concurrent. Vaak kun je via google analytics erachter komen of er iets niet werkt, dan zie je een afwijkend hoog bounce-percentage.

 

Functionele obstakels

Zijn minder urgent dan technische fouten maar moeten wel opgepakt worden, een voorbeeld is bijvoorbeeld een filter die niet werkt of het niet kunnen toevoegen van een ander verzendadres. De klant moet dan erg veel moeite doen en zal misschien naar de concurrent stappen.

 

Gebruiksonvriendelijke obstakels

Zijn niet onderdelen die niet werken, maar gewoon dingen die onprettig zijn, zoals een lange invullijst of onduidelijke voorwaarden.

 

Beslissingen op basis van emotie/ intuïtie

Meer inspelen op het gevoel van de gebruiker, hierbij kun je denken aan:

  • Keurmerken toevoegen op de webshop die autoriteit uitstralen en aantonen dat de webshop betrouwbaar is
  • Verwachtingen managen: aangeven hoeveel stappen het bestelproces heeft
  • De huisstijl ook aanbrengen binnen de betaalomgeving van de webshop
  • Duidelijke voorwaarden tonen
  • Mogelijke verzend- en retourkosten duidelijk communiceren

 

Hoe lager je in de niveaus gaat, hoe gemakkelijker het (in de meeste gevallen) is om een obstakel op te lossen. Echter is het erg belangrijk om bovenaan te starten; de bezoeker haakt anders af vóórdat deze bijvoorbeeld de gebruiksonvriendelijke/emotionele onderdelen gepasseerd heeft.

 

Conversie-obstakels die ik zelf heb ontdekt

1. Technisch obstakel

Bij Kras.nl probeerde ik een reis te boeken maar hij laadde het aantal beschikbare kamers niet, ik kon dus niet mijn keuze maken en boeken, ik heb toen de klantenservice moeten bellen en zei vertelde mij dat het om een technische fout ging. Hiervan heb ik geen printscreen omdat dat probleem nu natuurlijk al opgelost is.

 

2.  Emotie/intuïtie

Ik denk dat elke webshop tegenwoordig wel het keurmerk heeft, toch vertrouw ik soms sommige websites niet i.v.m. de huisstijl. Onderstaande website: Feestartikelen4U.nl ziet er namelijk een beetje onprofessioneel en rommelig uit. Dit kan ervoor zorgen dat sommige mensen niet bestellen.

3.   Gebruiksonvriendelijke obstakels

Bij Guess.nl zie je bij de retourvoorwaarden staan dat je je retour moet aanmelden en dat de retourkosten voor de klant zelf zijn. Ik vind dit een obstakel omdat ik bij een retour te veel dingen zelf moet doen en zelf moet betalen.

8. De Klant kan de aangekochte artikelen terugbezorgen aan www.guess.eu, zonder dat scanties aangerekend worden, binnen dertig (30) kalenderdagen vanaf de dag waarop de Klant het artikel in kwestie opgeleverd heeft. De kosten voor de retour zijn ten laste van de consument. Voor meer informatie over de retourprocedure, bezoek het deel gewijd aan de retours en vergoedingen van de website.

Week 4 - Google Adwords

Opdracht aan de hand van gastcollege van Geoffrey Vermeulen - Marlies Dekkers   

Werk een Google AdWords campagnestructuur uit voor de sportwinkel van Bart-Jan. Bart-Jan heeft een webshop in sportschoenen en wil voor de categorie voetbalschoenen een advertentiecampagne in Google lanceren. Er zijn een tweetal merken voetbalschoenen aanwezig in zijn assortiment, waaronder Nike en Adidas en Mercurial. Per merk verkoopt Bart-Jan 2 producttypes, Nike - Hypervenom, Mercurial & Adidas - Copa Mundial, ACE. De maten die per producttype aanwezig lopen van 40 t/m 45.

Week 5 - Conversie Optimalisatie groepsopdracht

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Jody op den Buijsch van Mark@ing

Unieke waarde propositie

Onder aan de homepagina heeft Cheaque haar waarde propositie vermeld. De levertijden en track&trace zijn net als de concurrent Colourfulrebel. Verschillen zijn dat Colourfulrebel 14 dagen bedenktijd heeft ten opzichte van Cheaque die geen bedenktijd geeft. Daarnaast is de verzending bij Colourfulrebel gratis bij een bestelling vanaf €100,- ten opzichte van Cheaque die gratis verzendt vanaf €40,-. Tot slot geeft Cheaque aan maatschappelijk verantwoord te werken. Cheaque laat haar kleding produceren in Europese fabrieken die lid zijn van de Fair Wear Foundation (FWF). Daarnaast worden meer dan de helft van de pakketten door heel Nederland per fietskoerier verzonden. Ook is Cheaque partner van Bart de Graaf Foundation. Deze foundation helpt jongeren met een levensbepalende lichamelijke beperking en/of chronische ziekte met het starten van hun eigen onderneming. Als laatst is Cheauque een erkend leerbedrijf.

Technische obstakels

De website geeft, zover ons onderzoek strekt, geen foutmeldingen op belangrijke pagina’s. De snelheid van de website wordt gemeten met PageSpeed Insights. In de onderstaande afbeeldingen is te zien dat de website van Cheaque op mobiele devices een lange laadtijd heeft. Het gemiddelde ligt namelijk op 4,8 seconden. Dit is een technisch obstakel omdat tegenwoordig alles snel moet, de klant kan hierdoor afhaken. Wij als onderzoeksteam zouden dan ook afbeeldingen en filmpjes minder zwaar maken, zodat de website minder MB's verbruikt. Hierdoor zal de website sneller gaan werken. Eventueel kan je er ook voor kiezen de video in het begin niet gelijk af te laten spelen of te kiezen voor een foto inplaats van bewegend beeld. Dit zouden wij gelijk doorvoeren omdat elke persoon een snelle website gemakkelijker vindt. 

Functionele obstakels

De interne zoekmachine vindt geen resultaten bij de spelfouten ‘tshirt’ en ‘brooek', dit wordt gezien als een functioneel obstakel. Cheaque zou veel gemaakte typfouten kunnen toevoegen aan de zoekresultaten. Wij als onderzoeksteam zouden dit direct toevoegen zodat de klant gemakkelijker spullen kan vinden. Verder is het op dit moment niet mogelijk twee producten met elkaar te vergelijken. Wij als onderzoeksteam zouden in de winkelwagen bijvoorbeeld extra informatie toevoegen. Dit kan bijvoorbeeld door op de afbeelding te gaan staan. De klant kan dan gemakkelijk bijvoorbeeld materiaal vergelijken en hoeft niet terug naar andere pagina's. Dit zouden we direct doorvoeren omdat het altijd handig is. 

 

Gebruiksvriendelijke obstakels

Onder in de winkelwagen staat een grijze call-to-action knop met de tekst ‘winkelmand bijwerken’. Deze knop functioneert als volgt: eerst de aantallen aanpassen, vervolgens deze knop aanklikken. Dit kan echter verwarring veroorzaken, omdat niet in een keer duidelijk is wat gedaan moet worden om de winkelmand aan te passen. Wij zouden de knop pas laten verschijnen wanneer de klant ook daadwerkelijk iets aangepast heeft. Het mooiste zou zijn dat de klant helemaal geen handeling hoeft te doen wanneer er iets aangepast wordt, dat het direct veranderd. Dit zouden we direct doorvoeren omdat het alleen maar een vooruitgang is, je kunt het verder ook niet echt testen op conversie. 

Een ander gebruiksvriendelijk obstakel is dat wanneer je iets in je winkelmandje plaats en de website afsluit, je winkelmandje leeg is (bij mobiel gebruik). Wel blijft het in het winkelmandje staan als je de website open laat staan. Wij adviseren dan ook om de spullen (voor twee weken) wel in de winkelmand te laten staan, ook wanneer de website even afgesloten wordt. Dit kan op basis van cookies. Dit zouden wij A/B testen om te zien of de mensen waarbij het winkelmandje blijft staan, ook daadwerkelijk meer converteren door gemak. Een ander obstakel is het niet beschikken over een 'snel bekijken' knop. Omdat de website zo langzaam is, duurt het erg lang als je elk product wil bekijken, er moet dan namelijk telkens een nieuwe pagina geladen worden, met een 'snel bekijken' knop ervaart de gebruiker minder hinder. Wij zouden dan ook graag deze functie terug zien op de website. Deze optie zouden we A/B testen, er kan dan geconstateerd worden op een 'snel bekijken' knop eerder aanzet tot koop.

 

Intuïtieve & Emotie obstakels

Het bestelproces van Cheaque bestaat uit vijf stappen wat goed aangeven staat en er is geen account nodig om een bestelling te plaatsen. Bij de kleding staat hoe lang het model is en welke maat deze model draagt. Hiermee geeft Cheaque een indicatie. Daarnaast staat per product of deze op voorraad is of niet. Wel kunnen de voorwaarden wat beter aangegeven worden, nu worden ze per vraag uitgelicht op de 'veel gestelde vragen 'pagina' wij zouden er ook een bestand op plaatsen waar alle voorwaarden samengevoegd in staan. Deze zouden we gelijk doorvoeren, het is een kleine moeite.

 

Verder staan geen keurmerken duidelijk op de website vermeldt. Hierdoor kan de klant de website onbetrouwbaar vinden. Als onderzoeksgroep zouden wij daarom in de balk onderaan de website in het klein de keurmerken plaatsen. Het is belangrijk dat je je als bedrijf daar bij aansluit voor meer zekerheid van de klant. We zouden deze optie kunnen testen, dan weten we of er meer conversies zijn wanneer de keurmerken wel aanwezig zijn, al kun je hier niet 100% vanuit gaan. 

 

Week 6 - Beïnvloedingsprincipes

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Lissa Mermans van Fingerspitz

1. Reciprocity – wederkerigheid

Hievan kan Cheaque makkelijk gebruik maken, ze hebben namelijk een nieuwsbrief die wat meer aanmelders kan gebruiken. Wij als onderzoeksteam zouden dan ook voor Cheaque een kortingspercentage gebruiken wanneer men zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld 5% korting als je je inschrijft en nog extra 5% korting als je ook je vriend zich in laat schrijven. Zo is de kans op een eerste aankoop bij Cheaque groter en krijgen ze meer naamsbekendheid.

 

2. Commitment & consistency - foot in the door

Een voorbeeld hiervan zijn de challenges, mensen posten iets omdat ze iets willen winnen maar worden vervolgens consumenten. Cheaque moet hier meer mee naar buiten treden of een keer een grote win actie inzetten, zodat ze meer mensen hebben die meedoen en uiteindelijk consument worden. Zoals WIN een shirt met eigen tekst en zorg ervoor dat deze landelijk gepubliceerd wordt!

 

3. Social Proof - sociale bewijskracht

Op dit moment doet Cheaque al aan het inzetten van bekende Nederlanders. Verder hebben ze op de site geen mogelijkheid tot reviews. Wij als onderzoeksteam zouden het Cheaque aanraden om dit wel op de website te implementeren.

 

4. Liking – we nemen iets aan van mensen die we aardig vinden

De doelgroep van Cheaque houdt van sport en sportief zijn. Toch zien we nergens echt een foto die te maken heeft met sport. Misschien leuk om dit wel te doen, zodat het de doelgroep beter aanspreekt. Door de leuke stoere sport, wordt het shirt ook ineens zo gezien.

 

5. Autoriteit

Cheaque kan hierop inspelen door ‘thuiswinkelwaarborg’ logo duidelijker op de website te vermelden. Deze badge zegt namelijk dat de webshop goed gekeurd is met een bepaald aantal sterren. Omdat dit een bekende onafhankelijke instantie is, ziet de consument dit als een autoriteit en is sneller geneigd om vertrouwen te krijgen in het merk.

 

6. Scarcity - schaarste

Cheaque kan hierop inspelen door een eenmalig aanbod aan te bieden, bijvoorbeeld een week lang een gratis een verassingspakket aan te bieden bij de bestelling.

 

7. Unity – groepsgevoel (is later gevoegd)

Beeld van jongeren op stap die een leuke avond hebben bijvoorbeeld. Het gevoel dat je bij de groep hoort en de leukste bent uit de groep als je Cheaque draagt.

 

Week 6 - Online zoekgedrag

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Mike van Leijen - Partout

Aan de hand van het gastcollege van Mike van Leijen is het de bedoeling dat we zelf een lijst met zoekopdrachten en volumes thematiseren en indelen op de customer journey. Zo bouw je een zoekwoordanalyse eigenlijk om tot een zoekgedrag analyse, waarmee je een beter content advies kunt geven. Hierbij zijn drie bulletins belangrijk: 

  • Welke thema’s zijn interessant om SEO content voor te ontwikkelen?
  • Hoe zoekt de doelgroep over deze thema’s in elke fase van de klantreis?
  • Hoe kun je hier op inspelen in je content (niveau qua vaktermen, informatief of overtuigend, etc.) en qua call-to-actions (gratis whitepapers, productleaflets, online testen, of concrete aanbiedingen)

 

Mike heeft op Blackboard een lijst gezet met relevante zoekwoorden over leasen. Deze zoekwoorden moeten nog wel geanalyseerd en onderverdeeld worden zoals hieronder in de opdrachten te zien is.

  1. Verdeel de relevante zoekwoorden in thema’s (2e tabblad)
  2. De thema’s te qua zoekwoorden te splitsen en mappen in de fases oriëntatiefase, vergelijkingsfase en beslissingsfase (volgende tabbladen).

 

3. Op basis van deze uiteindelijke zoekgedrag analyse een kort content advies te schrijven waarin je de eerdere 3 bulletpoints in deze opdracht behandelt en beargumenteert. Overtuig jouw klant van je expertise met een goed onderbouwd advies!

 

  • Welke thema’s zijn interessant om SEO content voor te ontwikkelen?
  • Hoe zoekt de doelgroep over deze thema’s in elke fase van de klantreis?
  • Hoe kun je hier op inspelen in je content

 

Wanneer er gekeken wordt naar de woorden met het meeste zoekvolume zijn de thema's zakelijk leasen en kosten leasen het meest interessant. Er wordt vooral op het thema zakelijk leasen gezocht in de beslissingsfase, de consument weet al dat hij zakelijk wil leasen en weet al wat het kost, de voor en nadelen zijn tegen elkaar weggestreept. Wanneer er gezocht wordt op het thema kosten is de consument vaak nog verschillende mogelijkheden aan het afwegen en zit dus in de vergelijkingsfase, welke vorm van leasen is het goedkoopst?

 

Mijn advies is dan ook om als bedrijf bijvoorbeeld te gaan bloggen over zakelijk leasen waarin elke keer weer die woorden naar bovenkomen. Je kunt als bedrijf elke keer een ander vraagstuk belichten en de kosten die erbij komen. Je bent hiermee informatief wat de blog levend houdt omdat het evergreen content is. Het blijft namelijk relevante content voor jou potentiële klanten. Evergreen content komt bovenaan in de zoekopdrachten. 

 

Daarnaast zou ik ook adviseren een duidelijk overzicht te plaatsen met de kosten plus een koste berekenen calculator, als de consument gemakkelijk op jouw site kan vergelijken, is de kans groter dat men gelijk in de beslissingsfase overgaat. Hierbij zal er gebruik gemaakt worden van een Call-to-action button, dat de consument meteen na de berekening een offerte aan kan vragen. 

 

Week 7 - Customer Journey

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Feliks van ZO ZEO

1.Bedenk en werk ten minste 3 conversiepunten uit die ondersteunend zijn aan het doel voor jullie opdracht.

  • Bestelling plaatsen of iets in het winkelmandje plaatsen
  • Aanmelden voor de nieuwsbrief 
  • Cheaque Challenge punten verzilveren

 

2.Werk ten minste 10 kanalen uit die je voor jullie opdracht zou kunnen gaan inzetten. Vul deze aan met de bijbehorende KPI’s.

Follow-up e-mail campaign - doorklikratio, transacties en omzet

Instagram - aantal likes/shares, doorklikratio naar de website, aantal tags, en transacties/omzet

Facebookaantal likes/shares, doorklikratio naar de website, aantal tags,  en transacties/omzet

Zoekmachine SEA - kosten per conversie, doorklikratio, bereik, bouncerate en transacties of inschrijvingen

Zoekmachine SEO - doorklikratio van organisch zoeken, transacties en keyword rankings

Display advertenties - bereik, doorklikratio, transacties

E-mail marketing nieuwsbrief -openratio, doorklikratio, bouncerate, transacties/omzet

Affiliate marketing - bereik, doorklikratio en transacties

Content marketing / blogs - bereik, tijd op de pagina, aantal bezochte pagina's, bouncerate en aantal shares

Website Cheaque - aantal doorkliks naar desbetreffende pagina's, bouncepercentage, transacties of inschrijvingen en omzet

 

3.Plaats de kanalen in de customer journey en gebruik 1 van de 3 besproken modellen.

Ik heb gekozen voor het SEE - THINK - DO - CARE model omdat wij die ook gebruiken in onze projectgroep. 

 

SEE 

Instagram, Facebook, Display advertenties, Affiliate marketing. 

THINK 

Zoekmachines SEO en SEA, Follow-up Campaign, E-mail nieuwsbrief, blogs

DO

Website Cheaque 

CARE

Nieuwsbrief e-mail marketing, Facebook en Instagram content, blogs, affiliate marketing 

 

Week 7 - KPI'S

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Bart van den Hout

Week 7: Opdracht Bart van den Hout – KPI’s

Vind online voor twee verschillende bedrijven (bijv. Zalando, Nike of Wehkamp) twee voorbeelden (per bedrijf) van online advertising passend in de SEE fase, twee voorbeelden voor de THINK fase en twee voorbeelden van online advertising welke past in de DO fase. - Maak screenprints en presenteer deze met een beschrijving van de (technische) werking.

 

SEE fase advertising 

Andrélon:

  • Instagram advertising - gebruikers hebben niet eerst gezocht op Andrélon maar krijgen wel deze gesponsorde advertenties, bijvoorbeeld omdat ze in de doelgroep vallen. Iedereen krijgt dezelfde advertentie te zien.
  • Youtube advertentie - deze filmpjes spelen zich af voordat de video die je wil zien begint te spelen.

H&M:

  • Display banners inzetten op andere websites, H&M betaald hierbij voor elke klik. Wanneer er op de banners geklikt wordt wordt de consument doorgestuurd naar de website van H&M. Ook hierbij heb ik niet eerst gezocht naar kleding van de H&M, deze banner krijgt iedereen te zien.
  • Facebook advertising - gebruikers hebben niet eerst gezocht op H&M maar krijgen wel deze gesponsorde advertenties, bijvoorbeeld omdat ze in de doelgroep vallen. Iedereen krijgt dezelfde advertentie te zien.

THINK fase advertising 

Andrélon:

  • Facebook post niet gesponsord, dit is ter inspiratie.
  • SEA als eerst naar voren komen op relevante zoektermen. Je koopt als bedrijf deze zoektermen en komt als eerst naar vore als mensen op deze zoektermen komen. 

H&M:

  • Remarketing - het opnieuw laten zien van het product dat de klant al eerder heeft opgezocht plus 'misschien zoek je dit' producten. Je hebt dus al gezocht naar kleding van de H&M op de website van de H&M. Daarna ben je van de website afgegaan en zie je nu weer dat shirtje waar je op gezocht hebt. 
  • SEA als eerst naar voren komen op relevante zoektermen. Je koopt als bedrijf deze zoektermen en komt als eerst naar vore als mensen op deze zoektermen komen. 

 

DO fase advertising 

Andrélon: 

  • Live chat - live chatten valt ook onder DO omdat je vaak daarna gelijk een bestelling plaatst, je hebt al optimaal een koopintentie maar wil alleen nog wat aanvullende informatie hebben. 
  • inschrijven voor de nieuwsbrief stimuleren - een call-to-action button op de homepage plaatsen om interschrijven op de nieuwsbrief. 

H&M: 

  • Inschrijven voor H&M club - met deze online advertising halen ze consumenten over om toch lid te worden van de H&M club. Deze tekst stond op de homepage van H&M.
  • Store Locator - inzetten van Google maps zodat de klant snel naar de fysieke winkel toe kan.

 

Week 9 - Zakelijk bloggen

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Edwin Vlems

Ik schijf een persoonlijke blog vanuit mijn expertise: Bikini's en Bh's verkopen. Hierin beschrijf ik een herkenbare situatie met oplossing. Veel mensen zullen zoeken op de woorden die ik gebruik in mijn blog. Ik schijf vanuit het publiek zodat ze zichzelf herkennen. 

Het perfecte bikinilijf

Het bikiniseizoen is bijna gestart. Nu de zon schijnt, komen steeds meer dames de winkel binnen om zich te oriënteren op de kleuren, prints en modellen van de bikini’s die we in onze collectie hebben. Een enkeling verdwijnt in de paskamer om vervolgens, na veel gemopper op haar eigen lichaam weer naar buiten te stappen en de winkel te verlaten. “Ik kom nog wel terug als ik een paar kilo ben afgevallen en wat bruiner ben!” Ik begrijp het wel, want op social media verschijnen rond deze tijd de berichten dat het NU de tijd is om te werken aan je perfecte bikinilijf.

Ideaalbeeld

Er zijn maar weinig vrouwen die voldoen aan het ideaalbeeld zoals we die op foto’s zien van leveranciers die hun badmode aanprijzen. Kennelijk moet je slank zijn, rond de 1’70 m lang en een licht gebruinde huid hebben waaronder je spieren zichtbaar zijn. Nou… ik zal je vertellen, ik kom niet eens in de búúrt met mijn wiebelarmen, ‘flubberbuik’ en putjes in m’n bovenbenen en billen die verre van strak zijn. Ondanks drie keer per week hardlopen, de nodige buikspieroefeningen en de wekelijkse pilateslessen. Ieder jaar beloof ik mezelf dat ik volgend jaar wél het perfecte bikinilijf heb. Wederom is het jaar voorbij en het waarmaken van mijn belofte grandioos mislukt.

Als we op het strand eens goed om ons heen kijken, zien we dat er aan vele vrouwenlichamen wel iets op- of aan te merken of te verbeteren is. Als iedereen eruit moet zien om door een ringetje te halen, zou niemand een bikini aantrekken. Onzin dus, dat perfecte bikinilijf!

Zo bloot mogelijk

De telefoon gaat. Ik neem het gesprek aan en hoor dat er iemand vanuit de auto belt. “Hai, ik ben op zoek naar een bikini. Heb stad en land afgezocht, maar ik kan er nergens eentje vinden. Jij bent mijn laatste hoop, ik MOET er eentje hebben, want ik vertrek morgen. Heb jij iets voor mij?” Ik moet lachen om haar manier van communiceren. Ze klinkt, ondanks dat ze gefrustreerd is dat ze nog geen bikini heeft gevonden, behoorlijk opgewekt. Ze komt niet uit de buurt en heeft werkelijk stad en land afgezocht om een voor haar geschikt model te vinden. Tot nu toe zonder resultaat. Het kan haar nu niks meer schelen welke kleur of print de bikini heeft, als hij maar past.

Ik vraag haar cup- en confectiemaat. “90F en maat 48 bikinislip” klinkt het door de telefoon. “En probeer me geen badpak aan te smeren, want ik wil zo bloot mogelijk, maar wél met een grote, hoge broek.” Opnieuw maakt ze me met haar opmerkingen aan het lachen. Ik ben vastbesloten om mijn best te doen en haar aan een bikini te helpen. Na nog wat over en weer gepraat, zegt ze dat ze over 10 minuten bij me in de winkel is.

Ze loopt naar binnen met uitgestoken hand en stelt zichzelf voor. Ze plaatst haar tas op een stoel, doet haar jas uit, ziet het koffiezetapparaat en zegt: “Hèhè, eerst maar eens koffie alsjeblieft”.

Zelfverzekerde vrouw

In de paskamer geef ik haar drie bikini’s waarvan ik denk dat ze geschikt zijn voor haar. Ondertussen vraag ik me af of het gaat lukken om er een te vinden die naar wens is. Ze zal best het één en ander op te merken hebben over zichzelf. Tot mijn verrassing hoor ik enthousiaste geluiden achter het gordijn vandaan komen. Ze stapt de paskamer uit en ik zie een zelfverzekerde vrouw met een brede lach op haar gezicht voor me staan. Natuurlijk heeft ze geen perfect bikinilijf, maar het is haar houding die ervoor zorgt dat ze een prachtige uitstraling heeft.

De vrouwen die er het best uitzien in bikini hebben veelal geen perfect bikinilijf, maar het zijn vrouwen die rechtop lopen en een lach op hun gezicht toveren. Met of zonder randjes, groot of klein, dik of dun, bleek of bruin, het maakt niks uit. Ze voelen zich comfortabel in hun bikini. Deze bikini dragende vrouwen zijn stuk voor stuk prachtig! Dolgelukkig rekent ze twee exemplaren bij me af. Zij kan met een gerust hart het vliegtuig instappen en gaan genieten van de zon, het strand én zichzelf.

Week 10 - Social media 

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Elja Daar

Opdracht: Hoe zou je te werk gaan als je een advocatenkantoor uit Den Bosch wilde adviseren m.b.t. hun social media strategie, gericht op lokale zichtbaarheid? Welke vragen zou je ze stellen om tot een goede strategie te komen? Wat zou je hen adviseren over het meest geschikte kanaal?

Ik zou als eerst vragen waar ze voor staan, welke doelgroep hebben ze, welk segment bevinden ze zich in en waarin zijn ze gespecialiseerd? Daarna zou ik vragen waar hun klanten zich bevinden, uit welke regio's ze komen. Daarnaast zou ik ook een enquête houden onder deze potentiële doelgroep, kennen ze het kantoor, weten ze wat ze doen? Wat vinden ze belangrijk in het leven en waar hechten ze waarde aan? Als je deze gegevens in beeld hebt gebracht kan er een persona geschetst worden en kunnen de kanalen meer gericht worden gekozen. Als ik nu een kanaal zou moeten kiezen zou ik vooral gaan voor Facebook en LinkedIn. Facebook vooral omdat hier vooral de wat oudere doelgroep op zit en je gemakkelijk kunt targetten op omgeving en leeftijd. Je kunt ze informeren met interessante weetjes en expertises. Daarnaast zou ik  LinkedIn inzetten voor de zakelijke wereld. Veel berichten plaatsen en deze pagina goed bijhouden met facts en interessante nieuwsartikelen.

Week 10 - Location Based Marketing

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Remco Bron van inBeacon

Opdracht: Als onderdeel van het digital marketing team van Blue Ribbon krijgt jullie team de opdracht om een strategie te bedenken waarbij online en offline worden gekoppeld. De beleving in de winkels moet hetzelfde zijn als de beleving die de klant heeft online.

De focus voor Blue Ribbon ligt op het verkopen van meer producten. Hierbij willen ze dat het offline kanaal (winkels, advertenties) en het online kanaal (website, bestellingen) elkaar versterken en aanvullen.

Bedenk een manier waarop jullie beacons gaan inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Alle elementen die Blue Ribbon gebruikt mag je hierbij inzetten, maar je mag ook nieuwe initiatieven verzinnen om hierbij te gebruiken. Ook mogen promoties worden ingezet en bijvoorbeeld producten worden weggegeven. Resultaat van alle acties moet zijn het verkopen van meer Blue Ribbon producten.

 

Om online en offline met elkaar in verbinding te zetten kiezen wij voor beacons in de offline stores van Blue Ribbon. Zowel in de Flagshipstores als in de andere winkels waar het merk te verkrijgen is. Wanneer consumenten bij de tennisspullen staan, krijgen ze een pop-up met daarin een melding om ook andere kleuren en modellen te bekijken die ze gratis thuis of in de winkel kunnen laten bezorgen. Vaak kan Blue Ribbon niet al de collectie in de winkel kwijt en daarom verschijnt er een pop up zodat de consument meer kan bekijken. Wanneer men op dat moment de app download kunnen er ook foto's gemaakt worden van de artikelen of het schap en dan krijgt de consument vergelijkbare artikelen in beeld of kan men het in een andere maat bestellen. 

 

Daarnaast worden de beacons ook in billboards verwerkt. Wanneer een consument langs het advertentie bord is gekomen en later langs een blue ribben winkel komt, krijgt hij dezelfde advertentie te zien en dat ze dt in de winkel verkopen waar de consument net langsliep. Wanneer de consument alleen langs het advertentie bord loopt, krijgt hij dezelfde advertentie ook nog eens op zijn tijdlijn te zien. Hierdoor ziet de consument de uiting twee keer en zal eerder op de online advertentie drukken omdat hij de uiting al eerder tezien heeft gekregen. 

Startopdracht blok 4

 

 

Ik vind dat ik best goed gescoord heb! Ik wist het meerendeel van de vragen te beantwoorden. Ik wilde dan ook meer SEO en SEA kennis opdoen. Als we kijken naar de benchmarkt zie ik dat ik bovengemiddeld scoor op SEO en Online Sales Algemeen. Op SEA is nog wat meer kennis te behalen. Hier ben ik me dan ook van bewust omdat ik die zoektermen enzo nog niet steeds niet helemaal zelf voor een bedrijf in zou kunnen vullen. Daar heb ik nog wel de hoorcolleges bij nodig die gegeven zijn. De komende weken zal ik me nog meer verdiepen in SEA, ik weet dat er nog een Hoorcollege aankomt en daar ga ik dan ook erg goed bij opletten en vragen stellen. 

 

 

Week 11 - Positioneren

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Hanneke Berghoef

Week 11: Opdracht Positioneren

Wij hebben veel gehad aan de training, in voorgaande jaren mocht er namelijk nog wel op 'duur' en 'goedkoop' geplot worden, maar in dit derde jaar mag dat dus niet meer. We hebben veel gehad aan de voorbeelden en de oefeningen, aan de hand hiervan zijn we zelf een positioneringsmatrix gaan maken. Verder hadden we de doelgroep nog niet heel breed omschreven en ook dit hebben we meegenomen uit het college. Hierbij hebben de verschillende niveaus ons geholpen die uitgelegd werden in het college zoals Algemeen niveau, het domein specifieke niveau en het merk specifieke niveau. 

 

Week 12 - SEA training

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Koen Bakkenes

Maak het AdWords account af door de volgende elementen toe te voegen: 

  • Bedenk 4 highlight extensies die hij moet inzetten om de bezoekers te overtuigen

Voor 23:59 uur besteld, morgen in huis - De sportschoen specialist - Gratis retourneren - Koop de nieuwste modellen

 

  • Bedenk 4 sitelinks die Bart-Jan kan toevoegen. Deze dieperliggende pagina’s zou een bezoeker kunnen helpen bij de zoektocht/aankoop. 

Nieuwe Nike Hypervenom , Nieuwe Mercurial & Adidas, Nieuwe collectie Nike, Nieuwe Collectie Adidas.

 

  • Bedenk voorafgaand zoektermen waar jouw campagne mee gematcht kan worden en die niet relevant zijn (zoals: poetsen) 

Bekijk in de zoekwoordplanner van AdWords welk bod ingesteld moet worden voor de eerder bedachte zoektermen.

+Voetbalschoenen - hier kan bijvoorbeeld groene voetbalschoenen staan en nike voetbal schoenen. Als je geen groene voetbal schoenen verkoopt, moet je 'groen' uitsluiten. 

Nieuwe Nike Collectie voetbalschoen - breed zoekword midtail. 

Nieuwe Adidas Collectie voetbalschoen - breed zoekword midtail. 

'Nike - Hypervenom' - gericht zoeken met longtail zoekwoord. 

'Mercurial & Adidas - Copa Mundial' - gericht zoeken met longrail zoekwoord. 

 

Week 13 - Influencer marketing 

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Judith van der Rijt van Coopr

Coca-Cola zet een influencers campagne op, hoe ga je deze invullen?

 

Er zullen 5 grote influencers worden benaderd, met ieder een eigenverhaal. Ze gaan op vakantie tripjes waar Coca-Cola zorgt voor verkoeling. Niet alleen met drankjes, maar ook met spullen zoals een Coca-Cola parachute en een Coca-Cola zwembad. Ze posten allemaal dingen op vakantie waar Coca-Cola in terug komt. Op het eind komen al deze 5 influencers bij elkaar in het grote Coca-Cola huis waar ze vandaan naar het grote Coca-Cola feest gaan. Hier posten ze ook weer over. Wat deze influencers meemaken kunnen Coca-Cola drinkers ook meemaken door een reis te winnen met Coca-Cola. 

 

De influencers:

De influencers zullen erg uiteenlopen om zo de brede doelgroep van Coca-Cola te pakken. 

 

1. Enzo Knol - Hij is grappig en maakt overal een feestje van, hij is het bekendst onder jongeren. 

2. Speler van Excelsior of jong- - Een opkomend voetbal talent kan veel doen, daarbij is Coca-Cola een grote sponsor van Sporten. 

3. Shelly Sterk - Weet wel hoe ze een feestje moet maken en is voorbeeld voor duizenden Nederlandse meiden en vrouwen.

4. Jan Kooiman - Voorbeeld voor duizenden mannen en jongens, past bij de rest van de influencers. 

5. Nikkie tutorials - bijna een van de meeste influencers met de hoogste engagement, daarnaast kunnen Shelly en Nikkie het goed met elkaar vinden. Hierdoor kijken weer duizenden Jongeren.

 

Ik laat deze influencers alles doorsturen: Alle post met likes en comments, alle stories en alle youtube filmpjes met likes, comments en views.

Week 14 - Facebook advertising 

Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Daniel Verhagen van Happy Leads 

Facebook promotieplan Cheaque:

  • Doelstellingen.

 

•Merkbekendheid verhogen onder de doelgroep. Volgers op Facebook naar 30.000 en volgers op Instagram naar 7000 voor 2019.

 

•Het aandeel van de social in de acquisitie kanalen van Google Analytics verhogen waardoor 25.000 gebruikers via Facebook en 6500 via Instagram de website van Cheaque bezoeken voor 2019.

 

  • Doelgroepen.

Doelgroep zijn mannen en vrouwen tussen de 18 en de 45 die van sociale contacten houden, gamen, sport en vaak online zijn. Ze hebben een goed gevoel voor humor en hebben lichtelijke zelfspot. 22.157 liked op dit moment Facebook, het grotere deel valt wel in de doelgroep. 

 

  • Creatie.

 

Postst moeten ingestoken worden op brede content, zowel over het bedrijf zelf, als over grappige content. Naast humor zal er veel ingespeeld moeten gaan worden op 'vriendschap' zodat Cheaque naast grove humor ook gezien wordt als 'verbinding'. Al de content moet aansluiten op de doelgroep, de doelgroep moet de link met Cheaque voelen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van een mix van inhoud en commercie. Zo zal de inhoud gaan over ‘behind the scenes’ van het bedrijf, maar ook over onderwerpen die de doelgroep aanspreekt, zoals bijvoorbeeld sport.

 

Verder zullen er naast veel foto's ook veel video's geplaatst gaan worden omdat video's eerder in de tijdlijn komen te staan en omdat video's er voor zorgen dat de boodschap overkomt. De engagement zal dan vergroten wat weer voor een groter bereik zal zorgen. Een goede verdeling is om per vier berichten er één te plaatsen met content die niet over het merk zelf gaat (Bakkenes, 2018).

 

    Visueel beeld dat ingezet gaat worden is bijvoorbeeld het beeld hiernaast. Dit is een post die ingespeeld op vriendschap. in de poetst zal veel kleur gebruikt moeten worden zodat ze opvallen. 

     

    • Optimalisatie

    Optimalisatie zal plaats vinden in de posts, de content die goed loopt zal vaker gepost worden. Wanneer de vriendenchallenges goed lopen, zullen deze vaker aangevuld worden, wanneer de dames of heren shirts goed worden geliked, zullen die sneller worden herhaald. 

    Er zal hierbij vooral gekeken worden naar het aantal likes per post, reacties bij de post, aantal keer gedeeld en likes van de pagina. Dit zijn de statistieken waar we op zouden sturen. 

    Week 14 - Bloggen in de marketingmix

    Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Mariëlle Markgraaff

    Waarom is bloggen interessant voor Cheaque?

     

    Ik denk dat het erg relevant is voor Cheaque om te gaan bloggen, ze doen het op dit moment al, maar op dit moment alleen op de website. De Blogs zijn nu al leuk maar ik denk dat er meer uit te halen valt. Nu wordt er vooral geblogd over het eigen bedrijf en eigen collectie, dit is niet de succes factor zoals schrijfzin, 2018 dit ziet. Schrijfzin verteld in haal blogs dat het belangrijk is om met de blogs engagement te creëeren, dit doe je niet door alleen over je eigen bedrijf te schrijven. De drie belangrijkste onderwerpen zijn: je avonturen of dingen die je privé  mee maakt zodat mensen de mens achter het bedrijf zien. Onderwerpen waar je doelgroep in geïnteresseerd is en een stukje product en het bedrijf zelf. Als er een combinatie wordt gemaakt in deze vier onderwerpen, wordt de blog een succes!

     

    Bloggen voor Cheaque moet gedeeltelijk door Cheaque medewerkers zelf gebeuren, over het bedrijf en privé kunnen alleen zij zelf schrijven, daarnaast zou ik de andere onderwerpen ook zelf doen en hier een parttime medewerker op zetten. Alleen moet namelijk hetzelfde geschreven zijn. Relevante onderwerpen zouden zijn: 'mijn vriendengroep en ik' 'behind the scenes Cheaque' 'interview met sporter' 'interview met vriendengroep' 'verhaal van een klant over challenges' en ga zo maar door. 

     

    Het is bewezen dat consumenten meer engagement met je merk krijgen als ze wat af weten van het bedrijf, de filisofie erachter maar ook over de eigen ervaringen en de grappige avonturen van de medewerkers zelf. Daarnaast willen ze een stukje kennis ervaren en vooral humor terug zien en lezen over hun hobby's. 

    Week 15 - Opdracht eCommerce

    Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Niels Spitters

    Bedrijf: Cheaque

    Verkoop van kleding, accessoires en ondergoed. 

    Doel: Meer naamsbekendheid door heel Nederland met als doel conversie verhoging. 

     

    Awareness fase

    Bloggen

    - Op social media en op de website

    Aanwezigheid op Youtube

    - Presentatoren en gasten een Cheque shirt laten dragen. 

    Aanwezig op andere websites

    - Festival websites door sponsoring 

    - Klein voetbalverenigingen door sponsoring 

    - Zalando en andere grote ketens

    Aanwezig op Social media 

    - Door middel van influencers, micro maar ook macro.

    - Iedereen mee laten doen aan Cheaque challenges

    - Gesponsorde berichten door heel Nederland

    Events 

    - Kleding events

    - Sport Events

     

    Interest fase

    - Gepersonaliseerde content op de website

    - Website optimalisatie zoals laadsnelheid en gemakkelijk afrekenen

    - Gepersonaliseerde nieuwsbrieven

     

    Consideration fase

    - Kortingscodes

    - Schaarste campagnes 

    - Alle obstakels op de website optimaliseren

     

    Intent Fase

    - Focus op USP's

    - Focus op goede bestel knoppen 

    - Focus op goede retour policy en gemakkelijkheid bij het bestellen

    Week 16 - Online Branding

    Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Mark Gieben

    Bedenk en omschrijf een Online marketing campagne om Ierse studenten aan te trekken voor Avans Hogeschool. Hoe kan Avans zich het beste branden, karaktiseren? Welke online middelen kan Avans inzetten om deze studenten te bereiken?

     

    Avans moet zich branden als beste Hogeschool van Nederland en inspelen op hen USP's. Ze moeten succesverhalen delen en naar buiten komen met een 'open' identiteit. Iedereen is welkom en iedereen zal hier het beste uithalen, dat is de boodschap. Belangrijk is dat oude Ierse studenten hen verhaal doen en dit bevestigen. Openheid, transparantie en duidelijk moeten naar voren komen. Zodat de drempel voor Ierse studenten laag is en ze gemakkelijk contact opnemen met Avans.

     

    De online middelen die hierbij ingezet moeten worden zijn alsvolgt: 

    Nieuwsbrieven:

    Avans hogeschool kan aan e-mail adressen komen vanuit Ierse onderwijsinstellingen. Deze nieuwsbrief zal informatief van aard moeten zijn met leuke verassende aspecten en veel beeld.

    Social Media:

    Zorg dat er ook een Ierse pagina wordt aangemaakt die Studenten kunnen volgen. Deel hier leuke ideeën, activiteiten en laat zien hoe Avans is. 

    Website:

    Maak een website in de Ierse taal met speciale tabbladen met extra informatie, succesverhalen en foto's.

    Banners:

    Na het bezoeken van de website ook gebruik maken van Banners, zodat ze Avans vaak terug zien en loyaliteit krijgen voor het merk en het eerste zullen terug denken aan Avans i.p.v. een andere hogeschool in Nederland.

    Week 17 - E-mail marketing

    Opdracht aan de hand van het Gastcollege van Daniel Verhagen Happy Leads

    Opdrachtegever: Cheaque

    Huidige database:

    Ruim 3000 E-mail adressen waarvan ongeveer 50% klant is en 50% prospect. Met een actieve opt-in.

     

    Huidige E-mail tool:

    Mailchimp, dit is minder uitgebreide tool die vaak gratis of goedkoop is. 

    De rol van E-mail marketing in de marketing activiteiten van Cheaque:

    Huidig: Maandelijks een nieuwsbrief met daarin nieuwe items, leuke acties, de blog die gecommuniceerd wordt en andere leuke en tevens belangrijke activiteiten. Op conversie gericht vooral. De rol van e-mail marketing wordt steeds groter en steeds belangrijker. Daarnaast hebben we een verlaat-de-winkelmand- en een verjaardagsmail. Wanneer je de winkelmand verlaat houden ze de bestelling nog even voor je vast, na 24 uur ontvangt de klant een herinnering. Een week voor je verjaardag verrast Cheaque je met 10% korting om jezelf alvast een cadeautje te geven! 

     

    Advies: Goed dat ze er potentie in zien en communiceren met nieuwe items, leuke acties en de blog. Tevens zou ik wel adviseren de nieuwsbrieven meer van elkaar te laten afwijken, wanneer de nieuwsbrieven dezelfde inhoud behouden worden ze 'saai' en minder snel geopend. Zorg af en toe voor een verassingen element in de nieuwsbrief, dit werkt. Verder is het aan te raden een deel van je nieuwsbrieven te personaliseren. Speel in op waar de meeste 'klikte' heen gaan en implementeer raptor blokken (blokken die worden gevuld met content die de klant vaak aanklikt). Steek sommige brieven 'hoog' in dus op niveaus als: shirts, schoenen, kadi's etc. en steek sommige brieven in op specifieke artikelen zoals Paire du poule shirt geel. Daarnaast kunnen we verschillende versies nieuwsbrief gemaakt worden, eentje met header Dames en eentje met header Heren bijvoorbeeld. Zo personaliseer je weer. Daarnaast zou ik in de nieuwsbrief een menu balk toevoegen omdat uit onderzoek blijkt dat de menubalk het meeste klik genegeerd. 

     

    Maak jouw eigen website met JouwWeb